Close

Duons handmålade annonser pryder Östermalm

Gustav Wallin och Lennart Claesson har grundat Handmade Media, som målar reklam på husväggar i Stockholm. Kunderna är allt från H&M till Chanel.

Våren 2008. Barndomskompisarna Lennart Claesson och Gustav Wallin befinner sig i New York. I en trång liten gränd bakom Broadway stannar de till vid en husfasad. Några personer i en skylift målar Batman i jätteformat. Det är reklam för The Dark Knight som snart ska ha premiär. Den handmålade väggen sticker ut bland neonskyltar och tryckta vepor. Lennart och Gustav säger nästan i mun på varandra: ”Det här måste vi ta till Sverige”.

Men åren går och livet med familjebildning kommer emellan. Det är inte förrän 2017, när Lennart tröttnat på sitt jobb som art director på en reklambyrå och Gustav vill göra något annat än att arbeta med fondförvaltning på en bank, som den där vårdagen i New York väcks till liv igen. Sakta börjar Handmade Media ta form.

H&M är en av Handmade Medias uppdragsgivare.

– Grundtanken var att sammanföra konst och reklam på ett kreativt sätt som också går tillbaka till äldre traditioner, berättar Lennart Claesson.

Mars 2024. Lennart och Gustav står vid den 170 kvadratmeter stora väggytan på Nybrogatan 53, vid Mornington Hotells norra gavel mot Brunos Korvbar. Två konstnärer befinner sig i en lift flera meter upp i luften och målar noggrant ett motiv från TV4-programmet Masked Singer.

– Vi får så otroligt mycket fin respons från folk som går förbi. De flesta är nyfikna och gillar att vi faktiskt gör staden lite finare och bättre, säger Gustav Wallin.

Enkelt uttryckt handmålar Handmade Media reklam på ett antal husväggar runt om i Stockholm. Uppdragsgivarna är varumärken som vill lyfta fram en nylanserad produkt eller tjänst och väggar, fasader och gavlar hyr man av privata fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar. Företaget har tillgång till drygt tio väggytor runt om i staden, främst på Östermalm, Södermalm och i Vasastan. För bostadsrättsföreningar med centrala lägen i stan är användbara gavelytor en hittills ganska outnyttjad potentiell inkomstkälla.

Väldoftande nyhet från Chanel visas på Grev Turegatan.

Bland uppdragsgivarna märks Chanel, Svenskt Tenn, Netflix, BMW, Audi, Bris, Nike, TV4 och Oatly. Men alla bolag får inte göra storslagen reklam på stadens väggar.

– Vi säger nej till exempelvis spelbolag, men också politiska partier. Och självklart blir det stopp för budskap och bilder som kan uppfattas som stötande, säger Lennart.

Medan vissa företag får nej, har andra målningar blivit favoriter bland lokalbefolkningen – inte minst den uppmärksammade Svenskt Tenn-annonsen på Grev Turegatan.

– Det är faktiskt många som saknar den nu när den är borta. I regel sitter en kampanj uppe mellan ungefär två och sex veckor. Just den väggen, som bara är en halv huskropp, är dessutom lite speciell för oss eftersom det var där vi gjorde vår första målning, för glassmärket Ben & Jerry’s, säger Gustav.

Även om tekniken och metoden känns innovativ, handlar det egentligen om att återväcka en gammal hantverkstradition. Innan användningen av ny och billigare teknik, som digitala skärmar och tryckta jätteaffischer, var det på detta sätt man gjorde för att nå ut med sitt budskap. För hundra år sedan skapades i princip allt företagsberättande på utomhusplatser av skickliga hantverkare som använde penslar.

Under vintern prydde ett Svenskt Tenn- motiv Grev Turegatan – och målningen blev snabbt en favorit hos östermalmsborna.

Handmade Medias konstnärer använder sig också av penslar. Men det är inte bara av nostalgiska skäl.

– Dels ger penslar en annan möjlighet till detaljrikedom, men tekniken gör också att vi kan använda vattenbaserade färger med så litet miljöavtryck som möjligt. Färgerna är bättre för husen vi målar och inte minst för målarna som använder dem. Över huvud taget vill vi minska våra klimatavtryck, vi använder exempelvis eldrivna skylifts och försöker göra så många transporter som möjligt på elcykel, säger Lennart. Både Lennart och Gustav är infödda stockholmare och menar att de är ”kära i sin stad”. Därför vill de lämna så lite spår och avtryck som möjligt.

– Det är ganska tydligt att det klottras mindre på våra målade väggar än på vanliga, trista väggar. Men om det ändå kommer klotter åker vi dit och målar över direkt. Vi har fått ett förtroende som vi vill visa att vi är tacksamma för, och vår bästa marknadsföring är att vi skapar vackra väggar, som förblir vackra, avslutar Gustav.

Text: Oskar Hammarkrantz
Foto: Christopher Hunt, Handmade Media

Close