Close

Ett nytt fönster för världens konst på Karlavägen 74

Thomas Bergström och Ludvig Bergström som idag driver Galleri GKM tillsammans med Karl-Johan Bergström och Katarina Bergström.

GKM Galleri grundades redan 1967 i Jönköping och har sedan dess funnit adresser såväl i Malmö som i Paris. Nu har familjens tredje generation gallerist, Ludvig Bergström, tagit detta nav för internationell konst även till huvudstaden, och närmare bestämt Östermalm. Vi har pratat konst med GKM:s gallerist och tagit reda på varför vi ska besöka Karlavägen 74 i vår.

Ludvig, du är tredje generationen konsthandlare i familjen. Hur har ditt liv och yrke formats av konsten?
– Jag blev introducerad i konstens värld som barn av min farfar Siwert Bergström som grundade galleriet tillsammans med min farmor i Jönköping 1967. Han har haft en stor påverkan och lärt mig mycket om branschen, liksom som min pappa och farbror som jag jobbar med idag. Jag har alltid älskat konst. Min första vernissage hade jag i min garderob när jag var 6 år och nu driver jag ett galleri på Karlavägen. Att jobba i konstbranschen är en livsstil som jag är uppvuxen med och har alltid tyckt att det är en spännande värld. Jag får träffa många roliga och intressanta personer, allt från konstnärer till samlare och det är fantastiskt! 

GKM finns sedan tidigare i Malmö och Paris. Hur kommer de sig att ni öppnade just där först?
– GKM finns i Malmö sedan 1984. Det var konstnären Corneille som fick oss att flytta galleriet från Jönköping då han menade att Malmö låg bra placerat, nära Köpenhamn och kontinenten. Sedan 1991 har vi även kontor i Paris där min farbror bor och arbetar. Vi har alltid haft stark koppling till Paris och konstlivet där. Min farfar åkte dit redan på 1970-talet utan att kunna ett ord franska för att trycka grafik med Bengt Lindström. Tack vare höga ambitioner och envishet så lyckades vi få representera konstnärer som Arman, Karel Appel, César, Corneille och Roberto Matta på den skandinaviska marknaden.

Big Strings av Arman på GKM Gallery.

Nu har ni även öppnat på Östermalm. Hur såg den processen ut? 
– Vi har sedan länge haft tankar på att öppna ett mindre galleri i Stockholm. Fast att Sverige är ett relativt litet land befolkningsmässigt sett så har det har alltid funnits ett starkt intresse för konst här, framför allt i Stockholm. Östermalm känns rätt för oss eftersom många av våra kunder bor här.

Vad var det som lockade med lokalen på Karlavägen 74!
– Karlavägen är en fantastisk gata med trevliga restauranger, kaféer och inredningsbutiker. Det är alltid ett stråk av människor som går förbi här. Vi kom över lokalen för ungefär ett år sen och hade den officiella öppningen i september 2022. Det är en liten men fin och ljus lokal som fungerar bra som showroom och kontor. För oss var det viktigt att ligga på ett trevligt läge och ha stora fönster ut mot en gata där det rör sig mycket folk. Karlavägen 74 känns helt rätt för oss.

Vad utmärker GKM som galleri?
Vi har funnits i 56 år och är ett av de gallerierna som funnits längst i Sverige, vilket är ganska unikt. Idag jobbar vi med Contemporary Art och Pop-Art. Galleri GKM har representerat historiska konstnärer som Corneille, César och Arman men arbetar även med nutida konstnärer som Jeff Koons, Yrjö Edelmann och David Drebin. 
Till skillnad från många andra svenska gallerier så arbetar vi nästan uteslutande med utländska, internationellt etablerade konstnärer som vi har ett direkt samarbete med och representerar i Sverige. Vi har också en stor editionsverksamhet där vi har editerat 100-tals upplagor av grafik, multiplar och konstböcker. 

Hur ser försäljningsprocesserna av konst ut för ett galleri som jobbar så internationellt?
– Majoriteten av vår försäljning sker online via globala konstplattformar. Genom dem har vi byggt nya kundrelationer runt om i världen och under 2022 sålde vi till över 25 olika länder. Idag säljs 95 % av alla konstverk online, utan att köparen ens har sett verket i verkligheten innan. Den digitala marknaden har förändrat konstbranschen och även om majoriteten av vår försäljning sker online vill vi ha en fysisk plats för att möta våra kunder. 

Vad visar ni just nu och vad får vi absolut inte missa hos er i vår?
– Just nu visar vi den nylanserade l’Ours Pompon – en skulptur gjord av Edition Yves Klein utifrån François Pompons berömda l’Ours blanc från 1922 och som täckts med Yves Kleins blå färg, IKB. Utöver skulpturen har vi en blandad utställning med utvalda verk av några av de konstnärer som vi representerar; Arman, Valerio Adami, Karel Appel, Jeff Koons, David Drebin och Sam Francis. Under våren kommer vi även att lansera vår nya bok ”Unwrapping Yrjö Edelmann”, en hyllning till konstnären Yrjö Edelmann som vi arbetade med från 2003 fram till hans bortgång 2016. 

Just nu visas l’Ours Pompon – en skulptur gjord av Edition Yves Klein utifrån François Pompons berömda l’Ours blanc från 1922 och som täckts med Yves Kleins blå färg, IKB

Har du funnit några nya favoritplatser på Östermalm sedan ni flyttade in?
– Broms som ligger bredvid galleriet är väldigt trevligt liksom inredningsbutiken Fogelmark. Tössebageriet är självklart också en favorit. Att ta en kaffe på Butikens uteservering på Diplomat är alltid trevligt. Sen är det roligt att det finns så många bra konstgallerier häromkring. Carling Dalenson har alltid fina utställningar.

Vad utmärker den svenska konstscenen just nu?

– Generellt sett visas det mycket nordisk samtidskonst i Sverige och vi kan se att textil- och keramikkonst börjar komma tillbaka. Vi upplever att vår profil med internationellt etablerade konstnärer är ett bra komplement på den svenska konstmarknaden. 

Vilka nya och ännu relativt okända konstnärer bör vi ha ögonen på?
– Yuina Wada, från Gifu i Japan, hon gör färgstarka kompositioner inspirerad av manga.  Skulptrisen Åsa Johansson som gör vackra skulpturer i keramik. 

Berätta om din mest minnesvärda konstupplevelse!
– Ett starkt minne är när jag var 8 år gammal och besökte konstnären Armans ateljé och hus i Vence i södra Frankrike. Jag blev väldigt fascinerad över hans hus som var täckt av tvättmaskinstrummor och vid ingången till huset var det en fontän som var gjord av badrumsvaskar. Hela huset var som ett stort konstverk och kändes som ett sagoland. Att man kan ta något så alldagligt som tvättmaskinstrummor och göra till något så imponerade och vackert är otroligt! Arman är än idag en av mina favoritkonstnärer

Close