Close

Klossarna blev konst

Fotografen Pelle Bergström är tillbaka med utställningen Blockografier på Galleri Glas. En utställning som började med några klossar från barnens förskola.

Utställningen Blockografier på Galleri Glas började så att säga på förskolenivå. Konstnären Pelle Bergström lånade nämligen några byggklossar från barnens förskola som han omsorgsfullt målade och byggde ihop. Skapandet med klossarna väckte en känsla av lek och frihet i honom – en känsla som han länge saknat. Sedan dess har Pelle Bergström förfinat metoden men principen är i stort sett densamma – lägga upp klossarna, ta en bild, ändra, ta en ny bild.

Efter 500 fotografier fanns det, insåg han, något att faktiskt visa upp för världen.

Pelle Bergström gjorde sig känd 1994 med boken Järn där konstnären gav kameran till arbetarna på järnverken och ställde frågor kring varför han fick fotografera på deras arbetsplats när de själva inte fick det. Under en period arbetade han sedan med Vin & Sprit-journalen och till inredningstidningen Wallpaper kunde han, när magasinet var som mest i ropet, leverera tolv sidor bild som slussades rakt in i numret. Därefter följde ett antal år som stillebenfotograf i Paris – med kunder som Hermès och Louis Vuitton – och det var under den tiden som Pelle Bergström utvecklade det stillebenfotografi som han numera är mest känd för.

Men, i klossarnas värld finns inga logotyper som måste med, det finns ingen beställare. Produkter som ska säljas har ersatts av färg och form. Reklamkampanjen har skalats bort och bilderna har nu ingen annan avsändare än konstnären själv.

Men den kommersiella kunskapen kommer in i verken vare sig han vill det eller inte, erkänner Pelle Bergström. Den estetik han har utvecklat har en förmåga att lyfta fram ett slags absolut skönhet i motivet han skildrar – oavsett om det är en lyxväska, en maträtt eller en parfymflaska. Och den förmågan speglas även i bilderna av klossar som nu ställs ut på Galleri Glas.

Close