Sedan i somras finns det en ny stjärna bland Östermalms många gallerier – nämligen familjeägda Carling Dalenson som bjuder på storheter från den internationella konstscenen. Vi har träffat far Theodor och dotter Caroline.

Namn: Caroline Dalenson Anchér
Gör: Gallery Director på Carling Dalenson Gallery
Namn: Theodor Dalenson
Gör: Affärsman
Hur kom idén att ni skulle öppna ett galleri tillsammans i Stockholm och vilka respektive roller har ni?
Caroline: Alla tre är medgrundare men jag sköter främst galleriverksamheten. Vi hade pratat om att göra det här länge. Men så i somras stod allt annat stilla på grund av pandemin och samtidigt dök den här fantastiska lokalen upp – så då sa vi att nu kör vi.
Theodor: Jag har ju jobbat med affärer i hela mitt liv tills jag avvecklade mitt innehav i Novestra 2016. Sedan dess har jag jobbat med annat, men så stod det väldigt stilla i våras när pandemin kom så då fick vi tid att satsa på det här.
Konsten har alltid varit en stor del av ert liv såväl i USA som här hemma i Sverige. Vad har konsten betytt för er som familj?
Theodor: Både jag och min fru Isabella har varit djupt engagerade i konstvärlden. Själv har jag varit styrelseledamot i Guggenheim Museum, Aspen Art Museum och Americans for the Arts, och ordförande för National Arts Awards. Och jag tror allvarligt talat inte att jag hade överlevt i affärsvärlden om jag inte hade haft konsten vid sidan av. Det är otroligt befriande att det inte finns några objektiva sanningar i sättet att se på konsten. I affärsvärlden är allt mer konkret, det går inte att säga så mycket annat om dåliga siffror annat än att de är dåliga! Men framför allt har relationerna och mötena med konstnärer betytt mycket för mig.
Caroline: Jag har följt med familjen i konstvärlden sedan jag var liten och när jag var 6 år besökte vi till exempel Rauschenberg i hans hem i Florida! Intresset har varit en självklar del för mig vilket förstås känns priviligierat, och jag har alltid velat ägna mig åt konst på heltid.
Det är ju väldigt spännande att ni hade så nära kontakt med Robert Rauschenberg! Hur var han som person?
Theodor: Underbar. Djupt alkoholiserad, men underbar. När vi besökte honom hade en orkan precis dragit in över Captiva, ön där han bodde, men han hade trots varningar vägrat lämna sitt hem. När vi kom dit hade han flyttat ned sin säng i studion och låst in sig där. Han hade en speciell typ av humor som jag verkligen uppskattade.
Hur kommer ni att utveckla galleriet framöver?
Caroline: Vi kommer till exempel skapa en bra digital plattform framöver där vi kan ha ett större antal konstverk exponerade, delvis på grund av att vi har många utländska kunder.
Vilka konstnärer känns extra intressanta just nu?
Caroline: Till exempel McArthur Binion och Tara Donovan, men även en relativt väletablerad konstnär som Yinka Shonibare.
Vad kommer ni att visa under våren och sommaren?
Caroline: Härnäst kommer vi att ha en mycket intressant utställning med Andy Warhol där vi visar polaroider på hans popikoner som ligger till grund för hans målningar och egentligen hela den screenprintteknik som Rauschenberg började och Warhol utvecklade. Sedan kommer vi även att ha en stor utställning med Michael Craig-Martin som är en “konstnärernas konstnär” och som lärt upp bland andra Damien Hirst som professor på Goldsmiths University. Craig-Martin är otroligt bra och viktig och är den som fört den brittiska popkonsttraditionen vidare.
Hur ser ni på Östermalm som designdestination i jämförelse med andra stadsdelar i Stockholm?
Caroline: Jag tycker Östermalm står sig väldigt bra vad gäller både restauranger och mat, inredning och design men på konstsidan är det lite mer utarmat – men det blir dock kontinuerligt bättre!
3 FAVORITER PÅ ÖSTERMALM
– Modernity
– Jacksons
– Asplund