
Designduon Bernadotte & Kylberg lanserar nu tillsammans med Nordic Nest det nya globala design- och livsstilsmärket NJRD.
Med fokus på det skandinaviska designarvet, minimalism, och grafiska detaljer består NJRD:s första kollektion av tuftade och vävda mattor, en porslinsserie och plädar tillverkade av återvunnen bomull. Den skandinaviska naturen och livsstilen är central för Bernadotte & Kylberg och i den första kollektionen återfinns naturens färger och former på ett lekfullt och grafiskt sätt, i produkter som snabbt ska finna en naturlig plats i vår omgivning och våra hem.
– Med NJRD har vi till fullo kunnat förverkliga våra visioner som formgivare och bygga ett helt nytt design-DNA. Det var en ny upplevelse att ständigt ifrågasätta och fördjupa och bolla dessa idéer med oss själva och Nordic Nest, och vi är glada och stolta över att nu få presentera det nya varumärket tillsammans, säger formgivaren Carl Philip Bernadotte.
Bernadotte & Kylberg har tidigare skapat design för ledande varumärken som till exempel Hästens, Georg Jensen, Stelton, Zwiesel och har tilldelats flera prestigefulla priser, bland annat TableWare International Award of Excellence 2020, Red Dot Award i kategorin ”High Quality Design” och German Design Gold Award. För Bernadotte & Kylberg låg en stor del av glädjen i NJRD:s första kollektion i att följa den fysiska resan från skiss till färdiga produkter. De textila inslagen var givna sedan start, likaså de inbjudande färgerna som pryder varumärkets första servis. Genom den digitala plattformen och partnern Nordic Nest får varumärket en stark global närvaro då den första kollektionen lanseras och når ut till 70 marknader på över 10 språk från start.
– Kombinationen av Bernadotte & Kylbergs framstående formgivning tillsammans med vår förmåga att erbjuda en global kundupplevelse, ger människor chansen att uppleva skandinavisk formgivning när den är som bäst. Detta oavsett om de bor i Sydkorea, Tyskland, USA eller Skandinavien, säger Bank Bergström, vd på Nordic Nest.
