Close

PR enligt generation Z

Med samtiden som nisch och en unik förståelse för framtidens kommunikation skapar Creed Media sin egen definition av PR.

No fluff. Just marketing that leaves a mark. Så marknadsför den rekordsnabbt växande digitala byrån Creed sig själva. Och med Generation Z som målgrupp – dvs de som växt upp efter millennieskiftet – och TikTok, Twitch, Instagram och  Youtube som huvudsakliga kanaler har Creed Media ökat sin omsättning med hisnande 300 procent från 2019 till 2020. Idag är de störst i världen inom musikmarknadsföring i digitala kanaler och har flera nya tunga kundnamn på sitt cv.  

Vem hade anat att inget fluff i marknadsföring skulle vara ett så vinnande koncept?
– Jo, så är det. Den här generationen som vi själva också tillhör är petig och synar en bluff på en gång. Det ställer krav på företagen att vara autentiska och genuina i sina budskap – och så måste man tala deras språk för att nå ut, förklarar Carl-Magnus Hygrell, managing director på Creed Media, medan han visar oss in i de stora nya lokalerna på Banérgatan. 

Creed Media är en modern framgångssaga. I år siktar företaget, grundat av Timothy Collins, Hugo Le Prince och Eliot Robinson som alla har bakgrund i musikindustrin, på att omsätta hela 200 miljoner. Men det har gått fort – för bara två år sedan grundades företaget i en liten lokal på Gärdet. Då var de inte ens alldeles säkra på vad Creed Media skulle bli.

– Vi ville bli ett slags Swat-team för musikmarknadsföring. Timothy och Hugo jobbade inom musikbranschen och såg ett hålrum att fylla i att hjälpa artisterna med positionering och strategier mot rätt målgrupp i samband med lanseringar, förklarar Carl-Magnus.

Det stora genombrottet kom när Creed fick uppdraget att jobba med artisten Trevor Daniels inför lanseringen av låten Falling. Släppet blev minst sagt en TikTok-sensation.

– Det är en ganska fin historia det där. För vi breakade så att säga Trevor Daniels, och han breakade oss. Ingen av oss hade varit där vi är idag utan det samarbetet.

Låten har idag över 1 miljard streams – och resten är så att säga en modern framgångssaga. Timothy Collins och Hugo LePrince har båda figurerat på Forbes  30 under 30 och utsetts till Top Power Players av Business Insider. Idag har Creed Media 40 anställda och fler på gång, kontor i Stockholm och New York och förutom att de jobbar med världens tre största musikbolag har de även värvat kunder som Max, KFC, H & M, Circle K och fler tunga namn är på ingång. 

Kärnan i Creed Medias geni ligger i den detaljrika förståelsen och analysen av kulturell relevans och hur målgruppen – det vill säga Generation Z – relaterar till och tar till sig den. Så vad är huvudingredienserna i ett budskap som når ut till denna ombytliga och medvetna generation?
– Förutom att man måste vara genuin och ärlig med sitt budskap så är satir och humor två viktiga aspekter för att nå fram. Företagen får inte ta sig själva på för stort allvar, menar Carl-Magnus och spår också att den polerade evigt lyckliga influecerns tid snart är förbi. 

Carl-Magnus Hygrell

– Vi kommer inte att använda sociala medier på samma sätt som idag om 2 år. Istället för att visa upp perfekta fasader kommer underhållning och medkänsla vara de viktigaste aspekterna. Vi följer hellre någon som vi känner medkänsla för eller som vi kan identifiera oss med än någon vi avundas, spår Carl-Magnus Hygrell.

Det kan kanske verka abstrakt hur till exempel en hamburgare ska klara konststycket att väcka såväl medkänsla som locka till skratt och ge en känsla av gott samvete – men det är precis det framgångspaketet Creed Media vet exakt hur man paketerar.

Close