Close

Resan börjar på Palmgrens

Det som började som ett sadelmakeri är idag ett av landets främsta i sin genre. Med en historia av gediget hantverk firar Palmgrens 125 år i år.

Resan börjar, som det heter, hos Palmgrens. Då, 1896, när Johannes Palmgren tog över sadelmakeriet på Sibyllegatan 17 syftade man närmast på resan som skedde till häst. Under årens lopp har varumärket sedan följt vad begreppet resa har kommit att innefatta; man har inrett flygplan, designat koffertar och reseaccessoarer och, såklart, Palmgrens älskade rottingväska. 

I  Palmgrens begynnelse syddes allt i de egna ateljéerna i de små gårdshusen tvärs över innergården på Sibyllegatan. Idag ligger inte tyngdpunkten längre på sadlar, länsar och schabrak – men likväl på det gedigna hantverket. Men på Sibyllegatan 7, där Palmgrens har sitt huvudkontor och butik idag, är det faktiskt ändå en häst som ännu välkomnar i entrén.

– Han är vår trognaste medarbetare och fick följa med från det gamla sadelmakeriet, säger Palmgrens ägare och vd Catharina Herré, och nickar mot den stora grå hästen i trä som möter i entrén. 

I år fyller hovleverantören Palmgrens 125 år och det är inte bara den stora trähästen som följt med från förr – gamla illustrerade skisser pryder väggarna och en del av diskarna i trä är original. Catharina Herré tog över Palmgrens 2004, och har sedan dess vitaliserat och utvecklat varumärket till att bli ett av landets främsta i sin genre. 

VD Catharina Herré

– Det som lockade mig att arbeta med Palmgrens och driva och utveckla varumärket, var det fina hantverket som redan fanns där. Det har alltid varit min ambition att vitalisera snarare än förvanska, säger Catharina Herré när vi ses i butiken på Sibyllegatan. 

Grundarens, Johannes Palmgrens, kärlek till det finaste lädret och hans nyfikenhet på andra material ledde redan då i starten till samarbeten med andra kreativa hantverkare så som glasmästare och silversmeder. Mänskliga möten som ofta resulterade i möten mellan material så som i nya flakonger med läderetui för jakt och resa, resetuier och smyckesförvaring i läder samt hårborstar med silverskaft. Bland annat. Och så har Catharina fortsatt Palmgrens tradition. Genom samarbeten med studenterna på Beckmans, House of Dagmar, Maria Nilsdotter och Rädda Barnen. 2009 lanserades också en kollektion av väskor, formgivna av arkitekten Thomas Sandell – ett samarbete som nu utvecklas inför 125-årsfirandet. 2014 formgav också designern Monica Förster kollektionen Stitches & Buttons för Palmgrens.

Idag finns alltifrån skrivbordsaccessoarer till handskar och smyckeskrin i sortimentet. Gemensamt för samtliga produkter är att lädret och hantverket är av högsta kvalitet och all tillverkning sker än idag i Europa.

– Vi jobbar nära våra leverantörer och fabriker och vi besöker även själva garverierna för att välja ut vad det är för läder som används, berättar Catharina och fortsätter.

– Vi använder bara kalvläder till väskorna, och det är främst vegetabiliskt garvade och genomfärgat läder av högsta kvalitet. Vi använder inga lacker eller finishar så man kan se ådringen på det naturliga lädret. Ett sådant läder blir bara mjukare, vackrare och blankare med åren, konstaterar hon och plockar fram ett fotoalbum från början av 1900-talet. 

Här, bland koffertar, sadlar och etuier syns bland annat en inredningsväska tillverkad för prinsessan Sibylla utförd i svinskinn, utfodrad med rött getskinn och med inredning av Orreforsglas med äkta silver. Smyckeskrin utgör idag en betydande del av sortimentet och i samband med 125-årsjubileet lanserades ett smyckeskrin och ett klockskrin där kunderna får möjlighet påverka designen. Men trots ett stort gediget hantverkssortiment är rottingväskan idag den produkt som kanske främst associeras med Palmgrens. Kombinationen av rotting och läder och den där traditionella kontinentala korgkänslan i kombination med modern väskdesign har väckt köplust hos kvinnor ända sedan 1950-talet. Och idén till väskan kom faktiskt just från korgarna som kvinnorna i Sydeuropa bar till marknaden. 

I samband med 125-årsjubileet har man även återigen samarbetat med arkitekten Thomas Sandell och tagit fram en vacker krysspall i körsbärsträ och garvat läder.

– Det här är ett projekt som vi länge velat göra. Det har gett oss möjligheten att knyta an till vår historia av möbeltillverkning och även en utveckling av vårt samarbete med Thomas, säger Catharina.

Även rottingväskan har fått nya kläder inför 125-årsjubileet. I en begränsad jubileumsupplaga finns den nu i en tote-modell i fyra utföranden: svart, cognac, natur och sten. Materialet är i finaste kalvläder, sömmarna satta av de bästa i sin bransch. Trots ny design kan ingen missa att det här är en Palmgrensväska – helt i linje med Catharinas motto att vitalisera snarare än förvanska.

Close