Close

Var finns framtiden?

NFT-restauranger, crypto cosmetics och vänner i form av avatarer – kan det vara framtiden? Vi bad Tua Asplund guida oss i det parallella universum som kallas Metaverse.

Franska Nars är ett av många makeupföretag som använt sig av NFT:s i PR-arbetet.

Köerna ringlar långa vid nysläpp av Cliniques ikoniska läppstift Black Honey – nyansen som blev stjärna över en natt när Molly Ringwald bar den i 1980-talsklassikern The Breakfast Club. Idag, 40 år senare, har läppstiftet egna fan-grupper i sociala medier och säljer slut innan kön till förbeställningarna ens mättats. Så, hur tar ett beautyföretag 2022 bäst hand om en sådan hajp? Jo, man fixar en NFT, såklart. Men, vad exakt är egentligen en NFT? 

– En NFT, det vill säga en non-fungible token, är ett digitalt ägandecertifikat, en bit unik kod som bevisar köpet av en digital tillgång, till exempel inom konst och som också är spårbar på en blockkedja. Du äger alltså inte originalverket utan snarare en streckkod eller länk, förklarar Tua Asplund som var en av entreprenörerna bakom Östermalms A House och som idag driver projekt inom Web3 och metaverse.

Clinique auktionerade med andra ord ut en unik kod som i sin var det digitala verket Meta Optimist – plus extra allt. NFT:n har nämligen i sin tur kopplats till företagets lojalitetsprogram där Meta Optimist-ägare bland annat belönas med gratis Cliniqueprodukter i 10 år. Det digitala verket i sig är blott en konceptuell molekyl som skiftar färg utifrån Cliniques två mest kända produkter – The Moisture Surge 100H och – såklart – Almost lipstick Black Honey.

På samma sätt har det franska kosmetikaföretaget NARS släppt en rad NFT:s på marknadsplattformen Truesy. Med verken – tre olika konstnärers tolkning av Nars ikoniska roguestick Orgasm – följer bonusprogram som ger förtur till vip-lanseringar och events. Företaget Elf Cosmetics har tagit ännu ett steg och lanserade crypto cosmetics-produkter som såldes för över 19 miljoner dollar i våras.

Molly Ringwald gav Cliniques Black Honey-läppstift ikonstatus
 i The Breakfast Club.

Matvärlden ligger inte efter – ett Foodverse är under snabb utveckling och McDonald´s har redan varumärkesskyddat en digital plats för McCafe. NFT-gurun Gary Vaynerchuk har meddelat att han inom kort öppnar The FlyFish Club – världens första NFT-restaurang i NYC. Det exklusiva medlemskapet skaffas i form av en NFT och gästerna betalar, självfallet, med kryptovaluta.

Helt klart är detta metaverse – den virtuella verklighet där användare i 3D integrerar med varandra i en virtuell miljön – en pusselbit i framtidens kundupplevelse. Men vad är egentligen en NFT och hur stor del av framtiden utspelas i ett parallellt universum – så kallat metaverse? Frågorna är många till Tua Asplund, en av entreprenörerna bakom Östermalms A House och idag utvecklare inom metaverse-projekt.

Modemärken som Axel Arigato är inte sena att haka på NFT-vågen.

Vad är det egentligen man äger när man har köpt en NFT?
– NFT-innehavaren har vanligtvis inga andra rättigheter till verket, såsom till exempel rätten till kommunikation till allmänheten eller rätten till reproduktion. Kanske går det att jämföra med ett fysiskt samlarobjekt. Att äga en tavla ger dig ju inte rätt att visa den offentligt men du kan, liksom med NFT:n, sälja den vidare. 

Med detta sagt, hur tror du att framtidens konsumtionsvanor/beteenden kommer att se ut?
– Framtiden är upplevelser – mycket kommer att hända inom ”immersive experiences” genom den snabba utvecklingen av XR (VR/AR). Å ena sidan är klimatångest, politisk polarisering, mental hälsa, ekonomiska lågkonjunkturer, pandemier mm, utmaningar som i grunden påverkar våra liv och vår konsumtion. Å andra sidan görs enorma framsteg inom vetenskap och bland de stora tekniska innovationerna sticker AI ut, vilket kommer att ha stort inflytande i våra liv.

Hur långt borta är framtiden där vi rör oss och konsumerar i virtuella världar?
– Som i alla skiften målas både en utopi och dystopi upp och det finns både möjligheter och risker att ta höjd för. Det här händer redan och det fungerar, det går att ha virtuella möten i virtuella miljöer. Jag har sett tillämpning inom hälsa, utbildning, kriminalvård och logistik som både effektiviserar och verkar kostnadsbesparande, samt mer flashiga inom musik och mode. Men, det finns mer jobb att göra tills det är till fullo värdeskapande.

Mode, konst, mat och skönhet får än så länge en extra dimension i och med NFT:s. Men i realiteten – vilken värld den nu hör till – dröjer det kanske några år till innan vi bjuder in vänner i form av avatarer till en virtuell middag? Eller, för all del, till den senaste NFT-krogen?

Close