Close

Von Norten – ljuvliga dofter utan kemikalier

Hållbarhet och etik är ledord för Von Norten som gör härliga väldoftande produkter för kropp och hem – utan kemikalier. Vi har pratat med Cayla Johansson som är grundare och vd för Von Norten som nu också öppnat butik på Sibyllegatan.

Hej Cayla! Grattis till nya butiken på Sibyllegatan!
– Tack! Vår Flagship store på Sibyllegatan är vår första butik. Något som vi är otroligt glada för.

Hur kom det sig att ni öppnade just på Östermalm?
– Vi fick tidigt en mycket fin kontakt med våra kunder via sociala medier och på hemsidan där många hörde av sig till oss och frågade om dofter efter att ha läst om våra produkter i magasin. Jag har alltid haft en dröm om att öppna butik någon gång, men så när denna butik blev ledig och jag tittade på den så visste jag direkt att den var perfekt för oss. Jag ville skapa en personlig och lyxig butik som känns som en lägenhet där London möter Stockholm, dit kunder kan komma in och bli inspirerade, få en kopp kaffe och samtidigt handla. Jag bodde länge i Chelsea i London och älskade att vandra runt i kvarteren och titta i härliga butiker och upptäcka nya lokala varumärken. Jag ville skapa den känslan för vår butik.

Vad har ni fått för respons?
– Vi har fått en otroligt bra respons av personer som bor på Östermalm som kommit in för att hitta den perfekta presenten om de ska bort på middag. Många av produkterna ligger i prisklassen 300-500kr så finns det något för alla. Det vi märker nu är att många vill fylla sina hem med våra dofter och sina badrum med våra härliga tvålar och foaming bath-produkter.

Berätta lite om tanken bakom varumärket!
– Varumärket Von Norten är ett varumärke där du kan unna dig lyxiga produkter med gott samvete då vi är mycket måna om miljö, hållbarhet och kvalitet. Vi kallar det för Eco-Conscious-Luxury. Dofter, textur och kvalitet är kärnan i vårt varumärke, därför lägger vi väldigt mycket tid på framtagandet av nya produkter, till exempel så är våra doftljus gjorda på veganskt vax och etiskt framtagna dofter samt innehåller inte paraffin eller andra starka kemikalier. Våra handkrämer innehåller Omega-3, vitaminer och mineraler som gör att de är fantastiska för alla åldrar samt har vunnit flera priser.

Hur länge har produkterna funnits på marknaden?
– Von Norten har funnits i 1,5 år men jag har arbetat med varumärken under ca 2 år före lansering. Det har varit 15 intensiva månader med en ny bebis, en pandemi, en ny butik och nu med lansering i 6 nya länder runtom i Europa.

Vad är filosofin bakom varumärket?
– Von Norten är inspirerat av den skandinaviska naturen, med dofter som för minnet till skärgård, skogen, fjäll och öppna landskap. Samtidigt som hållbarhet och naturen är viktiga kärnvärden så skall det kännas lyxigt och stilfullt. Vi vill att våra produkter ska väcka minnen eller skapa nya minnen eftersom dofter är starkt förknippade med händelser i livet. Vår första doft Wild Flowers är inspirerad från min egen barndom där jag gick runt och doftade på min mormors blommor i hennes trädgård. Varje gång jag doftar på detta doftljus så förs jag tillbaka till hennes trädgård, det känns extra mysigt att just denna doft har blivit mina barns favoritdoft.

Berätta lite om dig själv som grundare av Van Norten!
– Först och främst är jag mamma till två fantastiska barn, Filippa 4 år och William 1,5 år samt bonusmamma till Isabella som är 9 år. Som mamma har jag velat skapa ett hem som är fritt från kemikalier. Innan jag startade Von Norte, hade jag ofta huvudvärk. Det visade sig att jag som flitigt använde doftljus hemma fick huvudvärk av de flesta doftljus som innehöll kemikalien Paraffin. När jag därefter började leta efter doftljus som inte innehöll dessa kemikalier så hittade jag inte några doftljus jag skulle vilja ha framme i mitt hem, det var detta som slutligen gjorde att jag gjorde verklighet av min idé med Von Norten. Jag är uppvuxen mellan Oslo i Norge och Salvador i Brasilien. Med en brasiliansk mamma och norsk pappa så har jag blivit inspirerad av två helt olika kulturer och språk på olika sidor av jordklotet. Min uppväxt präglades av varma somrar på stränderna i Brasilien och fantastiska naturupplevelser i våra norska fjäll. Jag har alltid intresserat mig mycket för människor, kulturer och naturen vilket förstärktes ytterligare när jag studerade psykologi i Skottland. Mycket av dessa kunskaper tar jag med mig när vi skapar nya produkter. För mig som vuxit upp på 2 helt för varandra olika platser, har det alltid varit viktigt med dofter och minnen. Ofta händer det att jag känner en doft och det för mig tillbaka till en specifik tid och plats från min barndom i Brasilien eller Norge, jag tycker det är fantastiskt när detta händer och jag tror att de flesta av oss upplever detta med jämna mellanrum.

Vilken är er storsäljare?
– Doftpinnarna är populära, men den absoluta storsäljaren är doftljusen. Dofterna brukar variera, vissa dofter som Sea Breeze går väldigt bra på sommaren medan andra lite mer på hösten och vintern såsom Oakwood and Cedar som är väldigt populär. Vår exklusiva kollektion Truffle D´orient och Seasalt & Oakmoss sålde slut i vår butik på 2 veckor.

Hur har man tänkt kring Scandinavian design care?
– Vi fokuserar på skandinaviska värden och minimalistisk design. Den skandinaviska designen har blivit väl mottagen runt om i världen och är något som vi som skandinaver ska vara väldigt stolta över. Von Norten står i allra högsta grad för denna minimalistiska design. Vår designprocess är mycket noggrann med fokus på tidlös, modern och elegant design. Von Norten har hämtat mycket inspiration från skandinavisk interiör. Vi skapar produkter som våra kunder ska kunna ha på en framstående plats i hemmet som en inredningsdetalj för att lyfta ett rum för såväl ögat som andra sinnen såsom doft och minnen.

Cayla Johansson som är grundare och vd för Von Norten

Vad särskiljer er från andra liknande varumärken?
– Von Norten är ett ganska unikt varumärke tycker vi. Von Nortens stilrena och lyxiga design kombinerat med våra kärnvärden att koppla samman doft och minnen samtidigt som hållbarhet genomsyrar hela företaget är det vi menar med Eco-Conscious Luxury. Det varma mottagande vi fått tror vi har att göra med att vi ligger rätt i tiden och att vi just särskiljer oss mot vad som redan finns på marknaden. Jag tror att våra kunder kan relatera till våra produkter och vår filosofi. Ingen vill ha kemikalier i sitt hem och tänker kanske mer idag än tidigare på vad det är i produkterna man köper, man kanske köper mindre men med bättre kvalitet. Våra ljus brinner 30-50 procent längre än de flesta doftljusen på marknaden på grund av vår
vaxblandning, så det behöver inte alls vara så att bättre är dyrare utan det kan vara tvärtom.

Vilka är dina personliga favoriter?
– Jag går ingenstans utan vår handkräm, den är en av de produkter jag använder mest och den passar utmärkt till såväl händer som resten av kroppen som en body butter för både sommar och vinter. Men min absoluta favoritprodukt är nog vårt doftljus Mediterrean Fig & Olive som hämtat inspiration från Italien. Den är både lite söt och fräsch och minner mig om härliga dagar i Italien med familj och vänner under olivlundarna i Toscana innan pandemitider. Jag tänder alltid detta ljus hemma när vi har gäster över på besök och får alltid mycket komplimanger för att det luktar gott i vårt hem.

Close