
Designern Marlene Abraham ligger bakom modemärket Mayla som i år nominerades till Damernas Värld Guldknappen. Med sin stilrena skandinaviska design har Mayla hållit sig kvar i den absoluta modetoppen år efter år, och idag är kollektionerna dessutom 100 procent veganska.
Grattis till nomineringen i Guldknappen Marlene, vad betyder sådan uppmärksamhet för dig?
– Tack. Det känns väldigt kul att bli nominerad, särskilt under ett utmanande år som detta. Vi har gjort ganska stora förändringar under de senaste åren och nomineringen blir en bekräftelse att det var rätt väg att gå.
Mayla är idag 100 procent veganskt, vad innebär det och vilka utmaningar möter du i det arbetet?
– Sedan början av året är vi certifierade av PETA, världens största djurrättsorganisation. Att vara ett 100% veganskt varumärke innebär att våra produkter inte innehåller några animaliska fibrer. Den största utmaningen är att hitta material som är både veganska och hållbara. Dessutom har vi flyttat produktionen från Kina till Europa, mestadels Portugal.

Varför har det varit viktigt för dig att arbeta med veganska material?
– Det är av två anledningar, dels att djur inte är våra att utnyttja, dels att veganska material har lägre klimatpåverkan än animaliska.
Hur tror du att modebranschen och vår konsumtion ser ut i framtiden?
– Jag tror på en mer medveten konsumtion med en transparent produktionskedja där varken miljö, djur eller människor exploateras. Att 3D-printa plagg efter behov låter intressant och jag ser fram emot att följa den utvecklingen. Jag hoppas att ”fast fashion” inte längre existerar eftersom affärsmodellen inte är hållbar och att hela modebranschen så småningom blir vegansk.

Berätta om den nya kollektionen som finns i butik nu, vad utmärker den?
– Detta är den första kollektionen där 100 procent av materialen är hållbart framtagna, mestadels plantbaserade. Looken är 70-talsinspirerad, med mönstrade knytblusar, utställda byxor och dubbelknäppta kavajer. Plagg som enkelt kan kombineras och klä upp eller ner beroende på tillfälle.
Varifrån hämtar du inspiration?
– Jag har alltid gillat 60- och 70-tal och dras för det mesta mot det formspråket. Jag gillar skräddat men samtidigt avslappnat. Resor brukade vara en stor inspirationskälla på den tiden då man kunde resa.
Hur ser framtiden ut för Mayla?
– I våras lanserade vi en ny webbplattform och i årsskiftet flyttar vi till en ny flaggskeppsbutik på NK. Vi har lanserat vårt första välgörenhetsprojekt där vi donerar 20 procent av försäljningen av våra PETA-sweatshirts till PETA. Denna typ av projekt är något som vi vill utveckla mer framöver med att stödja organisationer som jobbar för frågor som vi brinner för.

Vem ser du framför dig som kund när du jobbar med Mayla?
– Jag designar med vår Mayla muse i åtanke, en cool kvinna mitt i livet. Plaggen är feminina med en edge som tar henne genom dagens alla händelser.
Har du själv några modefavoriter på Östermalm?
– Jag köper inte mycket kläder eftersom jag varje säsong har en hel provkollektion som jag behöver arbeta mig igenom, men jag gillar ARKIVET. Tycker det är en briljant idé för att ge kläder ett andra liv. Över huvud taget har Östermalm många fina vintagebutiker som bidrar till ett cirkulärt mode.