Close

Mehrotra – kulturkrock med hög modegrad

Med sitt varumärke Mehrotra plockar Sofia Mehrotra guldkornen ur sina två hemländer – Indien och Sverige – och lyfter ett gediget hantverk till samtidens internationella modescen.

Sofia Mehrotra har varma minnesbilder av hur hennes indiska farmor bar sin sariklänning till fest – så även mitt i den smällkalla vintern i det nya hemlandet Sverige. På samma sätt som Sofias farmor och den kultur hon bar med sig varit en trygg bas i Sofias liv, är den också en grundsten i varumärket Mehrotra. Den traditionella indiska sarin blev nämligen själva utgångspunkten i sjalarna som placerade Mehrotra på den internationella modescenen.

Idag har såväl indiska som amerikanska Vogue skrivit om Sofias väskor och sjalar, och sakta men säkert bleknar också vår fördomsbild här hemma av indiskt mode som ett sammelsurium av krimskrams och paljetter.

– Krimskramset finns ju såklart också i indiskt mode – men det är så mycket mer. Tyvärr tror många att det indiska modet bara är glitter och paljetter. Nu finns det en ny stark modevåg i Indien som består av unga jätteduktiga modeskapare som faktiskt gör något helt annat, säger Sofia.

Hon beskriver den nya vågen indiskt mode som oerhört stilren, kvalitets- och hållbarhetsorienterad och förankrad i en gedigen indisk hantverkstradition. 

– Det nya indiska modet är väldigt stilrent och inte så tillkrånglat. Det är oerhört fina material och hantverk som till exempel brodyrer. Det är mycket mer sobert än vi kanske har varit vana vid att se, förklarar hon.

Sofia är själv en del i den här nya vågen. Men sina accessoarer som tydligt fötts ur en indisk mönster- och hantverkstradition, men med en touche av den skandinaviska stilbilden, bidrar Mehrotra med något nytt.

– Jag fick idén till Mehrotra när jag pluggade på London College of Fashion och skrev min masteruppsats om hur jag skulle lansera mitt varumärke. Då var det bara ett hobbyprojekt. Men idén som bottnar i min blandade bakgrund med indisk pappa och svensk mamma växte allt eftersom. Jag ville lyfta fram det bästa av de här två världarna, säger hon och fortsätter.

– Det finns en helt fantastisk hantverkstradition i Indien. Sättet de jobbar med material och sömnad är helt otrolig, säger Sofia och tillägger också hur central familjen är i Indien – och därmed också för henne.

– Det har jag fått med mig i mitt liv, och det tror jag även smittar av sig på varumärket. Det känns viktigt att produkterna har en personlig historia och att man som kund får med sig den. Jag vill att Mehrotra ska kännas varmt och omhändertagande – som en familj.

Idag består sortimentet, förutom de populära sidensjalarna, även av väskor, korgar och även möbler. Men mest omskrivna är de vackra sjalarna med fransar som är gjorda av tidigare använda sariklänningar– ingen sjal är därmed den andra lik. Historia och hållbarhet är värdeord som Sofia återkommer till gång på gång – hon vill bort från slit-och-släng-modet och skapa hållbar kvalitet snarare än tillfälliga trender.

– Det ska alltid finnas en historia kopplad till våra produkter, en anledning till varför de finns. I framtiden hoppas jag också kunna öppna, om inte en fysisk butik, så i alla fall en fysisk mötesplats för ett Mehrotrauniversum.

Sofia har översatt sitt kulturella arv till moderna accessoarer. Men också lyft bilden av det traditionella Indien in i en skandinavisk samtid. På så sätt är Mehrotra – som Sofia önskat – det bästa av två kulturer. Men också ett stilfullt möte mellan nu och då.

Close