Close

The Resort Co höjer modegraden på semestern

Det började med färgstarka flipflops med hög modegrad. Idag erbjuder The Resort Co en komplett semestergarderob för den stilmedvetne mannen – plagg som fått internationell uppmärksamhet bland annat på Cannesfestivalen. Vi har pratat med en av grundarna, Carl von Wachenfeldt, till en av Östermalms just nu mest spännande modemärken.

Hej Carl! Hur fick ni idén att skapa ett modemärke som löser semestergarderoben för män?
– Första året gjorde vi bara våra lyxiga flipflops. Vi var på semester tillsammans och insåg att vi alla hade flipflops i färgglad plast, som inte alls lirade med våra kläder i övrigt. När vi gjorde lite research insåg vi att marknaden bestod av billiga plastsandaler eller överdesignade och överprisade varianter från lyxmodehusen. Vi saknade ett stilrent och hållbart alternativ och skred till verket. När vi väl dragit igång varumärket kände vi att det fanns massa förbättringsutrymme i våra semestergarderober överlag och startade jakten på de perfekta semesterplaggen vad gäller stil, passform, kvalitet och hållbarhet.

Hur ser den perfekta semestergarderoben ut?
– Vi tycker att de bästa semesterplaggen är avslappnade och eleganta på samma gång. Det ska vara bekvämt, luftigt och svalt utan att tappa stilen. En ultimat semesterlook fungerar lika bra på stranden som på restaurangen.

Carl von Wachenfeldt grundade The Resort Co tillsammans med Joakim Blom och Mattias Adolfsson 2019.

Hur har processen sett ut för er sedan starten 2019?
– Vi brukar skämta om att vi inte haft den lättaste starten som entreprenörer. Någon månad innan vi skulle lansera vår första kollektion bröt en global pandemi ut och sedan har det fortsatt med struliga leverantörskedjor, ökade frakt- och råvarupriser, inflation, svag krona och generell ekonomisk oro. Inte ett drömklimat för en startup inom mode direkt.
Vi har dock vuxit stadigt sedan starten och hållit fokus på att skapa riktigt bra produkter. Vi tror att det är därför vi snabbt kommit in hos prestigefyllda återförsäljare. Vi kom exempelvis in hos den brittiska lyxmode-ehandlaren Matches med vår tredje kollektion och den ordern var nästan lika stor som hela vår omsättning året innan. Här i stan finns vi hos Gabucci och NK Sport, våra personliga favoritbutiker.
Vi har även fått massa internationell press som hyllat våra produkter och fått support från influencers och kändisar som hjälper oss att sprida varumärket. Senast var det Gossip Girl-skådisen Ed Westwick som gled in framför vimmelfotograferna under filmfestivalen i Cannes iklädd vår frottépiké.

Gossip Girl-skådisen Ed Westwick gled in framför vimmelfotograferna under filmfestivalen i Cannes iklädd vår frottépiké.

Vilka är bästsäljarna?
– Våra badbyxor och espadrilles går riktigt bra. Våra skräddade badbyxor i ett seersucker-liknande tyg gjort av återvunna pet-flaskor blev utsedd till en av årets bästa badbyxor av brittiska GQ och efter det har de fått en rejäl försäljningsskjuts. Förra året var våra sandfärgade mocka-espadriller populära och sålde slut så fort de kom in i lager.

Vilka är dina egna favoriter?
– Jag är väldigt nöjd med vår nya solglasögonmodell Riviera. De är retroinspirerade men ändå moderna och liksom våra andra solglasögon handgjorda i Italien med de bästa italienska materialen.
Och så älskar jag våra Classic Swim-shorts. Det är en ganska enkel, klassisk badbyxa men där alla detaljer skapar perfektion. Passformen är utmärkt, tygerna är lätta, extremt snabbtorkande och sköna mot hyn. Linningen i mesh är mjuk och elastisk, så ingen risk för skav eller att det blir obekvämt att ligga länge på en solstol. Jag personligen lever i badbyxor typ 90 procent av tiden under semestern och uppskattar verkligen funktionalitet och bekvämlighet.

Finns det några spännande nyheter i sortimentet i vår/sommar?
– Vi har massa spännande nyheter, men om jag fortsätter med mina favoriter så är vår supertunna overshirt i linne en riktigt bra nyhet. Ett väldigt bra plagg om man vill känna sig lite avslappnat uppklädd under riktigt varma dagar. Den är tillverkad i tunn och lätt irländskt linne och fungerar både över en t-shirt eller skjorta eller direkt mot kroppen.
Jag gillar även våra nya slip-in-espadriller. En ny hällös modell i lyxig mocka som är perfekt att glida in i under sommarens lata dagar. Skorna tillverkas av ett familjeägt företag nära San Sebastian i Baskien. Det är ett fantastiskt hantverk som sker på traditionellt vis där jutesulan och ovandelen sys fast för hand. Våra espadriller har en uppbyggd innersula med stötdämpning och som andas. Skönare espadriller är nog svårt att hitta.

Vem ligger bakom designen och varifrån hämtar ni inspiration?
– Vi har en gemensam och iterativ designprocess. Vi skapar produkter som vi själva vill ha i vår garderob och inspirationen kommer från alla håll och kanter. Vi försöker skapa tidlösa produkter som är riktigt bra ur kvalitets- och hållbarhetsperspektiv. En slags diskret lyx.

Finns det några planer på att göra plagg även för kvinnor?
– Diskussionen dyker upp med jämna mellanrum på kontoret, men i dagsläget finns det inga konkreta planer på det.

Vem är Östermalms bäst klädda man och varför?
– Jag må vara lite partisk då Jens Lapidus investerade i The Resort Co när vi tog in externt kapital för första gången i vintras. Han har riktigt bra stil och bemästrar både uppklätt skräddat, den avslappnade vardagsstilen och semesterstilen galant. Om jag inte får välja honom så tycker jag att sneakermärket CQPs grundare Adam Lewenhaupt alltid är snyggt klädd.

Close