
ABBA The Museum firar 10 år och presenterar den nya utställningen ABBA Voyage. Utställningen tar med besökaren bakom kulisserna i skapandet av den virtuella konsertupplevelsen och innehåller exklusiva intervjuer, bilder och scenkläder som stylisten B Åkerlund har skapat i samarbete med bland annat Dolce Gabbana.
I samarbete med producenterna av ABBA Voyage Svana Gisla, Ludvig Andersson och Baille Walsh, har ABBA The Museum fått tillgång till de färdiga kostymerna designade av B Åkerlund, och skisser och filmmaterial från skapandet av ABBA Voyage. –
– Jag är så stolt över att jag och teamet på ABBA The Museum fått vara med och skapa den här utställningen. Den ger besökaren insyn i hur den virtuella konserten och albumet skapades och innefattar bland annat nya och exklusiva intervjuer med Björn och Benny, säger Ingmarie Halling, kreativ chef på ABBA The Museum.

ABBA Voyage i London blandar den senaste tekniken, en spektakulär ljusshow och några av världens mest älskade låtar på en specialbyggd arena för 3 000 personer, där Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid transformerats till digitala versioner av sig själva. Resultatet är en verklighetstrogen livekonsert. Föreställningen hade premiär i maj förra året och blev en omedelbar succé och har setts av över en miljon fans från hela världen. Utställningen på ABBA The Museum innefattar intervjuer med producenterna av föreställningen.
– Vi har älskat att arbeta tillsammans med ABBA The Museum i Stockholm för att ge inblick i magin kring ABBA Voyage. Vi är stolta över att nu kunna visa upp de otroliga insatserna som hela teamet gjort och det fantastiska äventyret det har varit att göra det omöjliga möjligt, säger Ludvig Andersson och Svana Gisla, producenter av ABBA Voyage.

Stylisten B Åkerlund som gjort scenkläderna säger om D&G-kostymen:
– Till den sista kostymen ville jag ta inspiration ifrån grekisk mytologi och gudalika bilder, och jag insåg att Dolce & Gabbana skulle vara perfekta att samarbeta med eftersom de gjort ett flertal kollektioner på samma linje. Vi bollade fram och tillbaka länge tills vi hittade fram till det slutgiltiga resultatet.

ABBA The Museum öppnade 2013 och har sedan dess lockat 2,5 miljoner besökare från hela världen.
– Jag kan inte komma på ett bättre sätt att fira ABBA The Museums 10-årsjubileum än med en ny utställning. Med hjälp av ABBA Voyage får vi följa med genom hela ABBA-historien – från den allra första början och in i framtiden. Vi ser väldigt mycket fram emot att välkomna både nya och återkommande gäster” säger Caroline Fagerlind, Head of Exhibitions på ABBA The Museum.
ABBA Voyage Exhibition på ABBA The Museum öppnar söndagen den 7 maj 2023.