Close

Marmorhallarna – Europas elegantaste bilsalong

Ostermans Marmorhallar var välkända i Stockholm på trettiotalet. Alla stockholmare visste att hallarna låg på Birger Jarlsgatan 18 och att där såldes lyxbilar i en oerhört flott miljö.  Marmorhallarna var storslagna i jugendstil med kannelerade kolonner och balustrader med balusterdockor i finaste gröna kolmårdsmarmorn. Det var ett bilpalats sällan skådat och till och med golvet var av marmor i två olika färger som skapade ett exklusivt rutmönster. Där såldes Cadillac, Buick och Chevrolet. 

Hans Osterman var under många år Sveriges största bilförsäljare och 1920 köpte han fastigheten på Birger Jarlsgatan 18 och flyttade in med sin verksamhet. Byggnaden uppfördes runt förra sekelskiftet och blev känd tack vare Hans Osterman som lät bygga de oerhört exklusiva bilhallarna i två plan helt klädda i marmor. På golvet mitt i den ena hallen var Hans Ostermans namn och monogram infällt i marmorn. Några år senare köpte han även grannfastigheten på Grev Turegatan 5. De två fastigheterna byggdes ihop genom att det på den tidigare obebyggda innergården byggdes ett hus i sex våningar som kom att hysa de två stora utställningshallarna, bilverkstäder och Hans Ostermans bilskola. Två hissar installerades för att transportera bilarna mellan våningarna. På taket låg en tennisbana.

Hans Osterman lyckades skapa utställningshallar som det pratades om i hela Europa och som kom att kallas Europas mest exklusiva bilhallar. Den hypereleganta inredningen imponerade till och med på amerikanerna och Osterman fick agenturen för General Motors bilar. På den tiden var det amerikanska bilar som gällde.  

När Osterman föddes 1883 fanns det överhuvudtaget inga bilar i Sverige. Det var först tio år senare som den första bilen kom till vårt land. Därför är det mäkta imponerande att han bara tjugosju år senare öppnar Europas största bilutställning med försäljning och även en modern service och verkstadsanläggning i sex våningar – ett palats enkom för bilen. Golvytan var 24.000 kvadratmeter. Hans Osterman hade stor affärstalang och var väldigt driftig samtidigt som han hade ett enormt motorkunnande. Han kom att bli väldigt betydande för bilens utveckling i Sverige. 

Osterman blev tidigt kunglig hovleverantöroch sålde många bilar till kungligheter och berömdheter. En stor del av hans framgång var hans sociala kompetens, han hade ett enormt nätverk och kände alla. Det blev ett helgnöje bland stockholmarna att flanera till Marmorhallarna, titta på de senaste bilmodellerna, synas och umgås. Det var långt ifrån bara presumtiva bilköpare  som gick dit. Bilen var inte var mans egendom och det var mer ett folknöje att gå till Ostermans för att titta på de moderna fartvidundren, beundra och försöka förstå hur de fungerade. Bara skyltfönstret på Birger Jarlsgatan var värt en utflykt. Det låg på första våningen och var ett långt burspråksliknande skyltfönster, imponerande stort, med buktande fönsterglas inramat av koppar. Där exponerades de blanka bilarna sida vid sida för beskådan från gatan. 

När Ostermans synnerligen framgångsrika bilfirma firade 25-årsjubileum monterades en drygt 2 meter hög och 1,25 meter bred tavla, även den i polerad kolmårdsmarmor, i en av utställningshallarna. Tavlan har en inskription, en hyllning till bilen, där varje bokstav är uthuggen i relief. Tavlan finns bevarad. Det är förmodligen ingen överdrift att påstå att Hans Osterman älskade bilen.

I början av 1960-talet flyttade Ostermans bilförsäljning ut från sina lokaler och Marmorhallarna blev istället ett rullskridskocenter. Under 80-talet byggdes lokalerna om och butiker flyttade in och idag finns förslag om att återskapa Marmorhallarna. Det nya förslaget som klubbades 2019 innebär bland annat att en ny tunnelbaneentré byggs och att Marmorhallarna öppnas upp samt att den ursprungliga fasaden återställs. Arbetet förväntas pågå under sju år.

Många anser att Marmorhallarna var ett av Stockholms absolut vackraste rum som förvånansvärt få känner till. Det är därför positivt om de kommer återskapas. Här finns så väldigt mycket historia.

Close