Close

Ludvig Scheja: ”Det har blivit lite Klondyke över klockbranschen”

Ludvig Scheja, kreativ chef på klockmärket Triwa, om ö-livet, Paul Stanleys svarta Amex och att skapa klockor med ett högre syfte.

Lunchtid på restaurang Kommendören. Ett par isdubbar sticker upp ur Ludvig Schejas väska. Det har en naturlig förklaring. Familjen bor på ön Tranholmen och den här morgonen promenerade han över isen till Stora Skuggan, där han fångade en buss i riktning mot kontoret på Riddargatan.
– Att bo på en ö innebär att man ständigt måste hitta praktiska lösningar. Jag har åkt spark, långfärdsskridskor och vattenskoter till jobbet. Men jag gillar det, jag tror bekvämlighet kan hämma lycka. Det är jobbigare att ta sig hem till Tranholmen, men det är skönare när man väl kommit hem.

Triwa x Skultuna II och Rose Svala

Ludvig Scheja är kreativ chef på Triwa, klockmärket han grundade 2007 tillsammans med Tobias Eriksson samt Harald och Didrik Wachtmeister. Han visar stolt upp en prototyp av deras senaste nyhet, modellen Triwa Humanium.
– Vi har tagit fram den ihop med välgörenhetsorganisationen Individuell människohjälp och reklambyrån Great Works. Det är beslagtagna vapen från Guatemala och El Salvador som smälts ner till en metall som kallas humanium, som vi alltså gjort en klocka av.

Ett sätt att få in pengar till utsatta områden?
– Exakt, och för oss var det mitt i prick. Vi funderar alltid kring nya sätt att positionera klockan, och hitta andra värden än status. Här blir det ett högre syfte.

Triwa grundades för drygt 10 år sedan. Vad är det viktigaste du lärt dig?
– Att fokusera. Det är så lätt att börja springa på alla nya häftiga grejer, men det viktigaste finns oftast precis framför näsan.

Apropå nytt. Det känns som det startar ett svenskt klockmärke i veckan.
– Ja, det har blivit lite Klondyke-psykologi kring klockbranschen och det handlar nog mycket om Daniel Wellington.

Ja, hur kändes det när Daniel Wellingon blev en sådan raket?
– Jag tror på konkurrens. Daniel Wellington har gått så bra att det i vissa länder talas om ’det svenska klockundret’. Internationellt finns en bild att svenska klockor säljer mycket och det gynnar ju fler.

Ni omsatte 75 miljoner kronor förra året men gjorde nollresultat. Hur ska ni bli en vinstmaskin?
– Vi gjorde några dyra investeringar förra året, bland annat i ett nytt asiatiskt bolag. Tanken är att de ska börja betala av sig i år.

Vilken är världens snyggaste klocka?
– Uppriktigt sagt tycker jag att Triwa Humanium blir väldigt fin. Annars skulle jag säga Patek Philippe Calatrava, en klassisk klocka som är tunn, snygg och enkel.

Hur många klockor behöver man egentligen?
– Tre stycken. En kostymklocka, en vardagsklocka och en lite sportigare modell.

Med tanke på att våra teknikprylar har tidvisare, kommer klockan verkligen överleva?
– När vi grundade Triwa struntade många unga i armbandsur och höll koll på tiden via mobiltelefonen. Idag är det betydligt fler unga som köper klocka, men snarare som accessoar än tidvisare. Så ja, klockan kommer leva kvar.

Ni fick mycket uppmärksamhet när prinsessan Madeleine bar Triwa på ett Elle-omslag. Några andra kända fans?
– Ja, Gwen Stefani gillar Triwas solglasögon. Och tv-drottningen Martha Stewart tycker om våra grejer, mina kompanjoner var med i hennes program och sajten kraschade nästan av trafikbelastningen. Själv har jag fått ta hand om Paul Stanley från Kiss när han ville ha en privat shoppingrunda i vår butik. Han plockade ihop fem brillor och några klockor. Framme vid kassan sa jag: ’No need, mr. Stanley. I’m a big Kiss fan’. Då tryckte han bara sitt svarta Amex i handen på mig: ’Everyone’s a fan of money’.

Close