Close

Ett nytt kapitel för Stockholms Auktionsverk

Med en aldrig sinande kärlek till antika ting och dess historier axlar nu Li Pamp rollen som ny vd på Stockholms Auktionsverk.

Det har surrat kring världens äldsta auktionshus – det vill säga Stockholms Auktionsverk – på senaste tiden. I våras köptes det anrika auktionshuset av Auctionet och med det inleddes expansion och modernisering. Stockholms Auktionsverk är numera inte bara äldst utan, i och med uppköpet, också bland de allra största, med filialer i bland annat Helsingfors och Tyskland. Stockholms Auktionsverk, med huvudkontor på Nybrogatan, står med andra ord inför en strålande resa in i framtiden och vid rodret syns nya vd:n Li Pamp. 

Hon har just slagit sig ned vid bordet på Riche, hunnit med ett kärvänligt välkomnande från hovmästaren samt beställt in en räksallad – med extra dressing. 

Vad var det som fick dig att tacka ja till rollen som vd på Stockholms Auktionsverk? 
– Jag har en speciell relation till Stockholms Auktionsverk eftersom jag redan har varit med om en resa här. Då jag började var jag 24 år och inom några år blev jag intendent för modern och samtida design. Det här var under den period då auktionshuset gick från kommunal till privat ägo. Det är fint att jag nu får vara med om en ny sorts stor förändringsresa, säger Li Pamp. 

Den stundande resan har som syfte att återta auktionshusets position som landets främsta. Tiden talar på många sätt för en sådan erövring i och med det ökade intresset för auktioner, men samtidigt är konkurrensen större än någonsin. 

Jag är intresserad av att styra, men inte av att dominera.

Hur ska Stockholms Auktionsverk positionera sig i detta? 
– Vi ska bli bäst på service, service i kombination med specialistkunskap. Vi har en lång historia som är unik, vi har hållit auktioner i snart 350 år. Vi sålde Ming-porslin i sin samtid. Bland historiska kunder finns både kungar och August Strindberg. Men vi kan inte luta oss på fornstora dar. Därför ska vi ha den vassaste expertisen, bli bäst på service, och erbjuda smarta transporter, säger hon och gör en kort paus för att ta en tugga av salladen. 

– Vi är etablerade på tio fysiska platser, från Köln till Helsingfors nu, vilket är en enorm tillgång, och genom Auctionet syns vi digitalt och kan tillhandahålla smidiga transporter. 

Själv har hon vigt hela sitt yrkesverksamma liv åt antikvärlden. Ända sedan hon som ung konststudent gick in på Bukowskis i Malmö för att söka extrajobb – som hon också fick – lever och andas Li Pamp antikviteter och design. 

– När jag kom in på auktionshuset i Malmö blev jag förförd! Jag tyckte det var så oerhört fascinerande hur historier berättades genom objekten. Med varje liten tallrik följer ett livsöde. Men jag blev också förförd av kunskapen hos människorna i den här världen, konstaterar hon. 

Sedan dess har Li Pamp hunnit jobba på Modernity, startat den numera nedlagda digitala marknadsplatsen Deconet med Spraygrundaren Jonas Svensson, synts som programledare i Antikmagasinet, i Antikdeckarna, Antikrundan och Nordiska Rum samt axlat rollen som rektor för Auctionets utbildning Auctionet Academy. Hon fortsätter sin tv-karriär som antikexpert i tittarsuccén Bytt Är Bytt. Och så är hon alltså nu tillbaka där allt på sätt och vis började – men den här gången ska hon så att säga också leda hela skutan. 

Vilket slags ledarskap kan Stockholms Auktionsverk vänta sig? 
– Min styrka är att jag är intresserad av såväl människor som föremål och verksamhet, vilket jag tror är en förutsättning. Men, jag är ointresserad av makt. Jag är intresserad av att styra, men inte av att dominera. Jag litar på andras omdöme, och så har jag också en entreprenöriell ådra. Det tror jag är bra, resonerar hon. 

Under pandemin har intresset för auktioner ökat stort och enligt Li Pamp har nu även den sista ofrälsta gruppen anslutit sig till auktionernas värld. Det har blivit folkligt att köpa på auktion och det klimatvänliga i auktionernas natur ligger plötsligt väldigt rätt i tiden. Li Pamp tror på en blomstrande framtid för auktioner och understryker dess rättvisa sätt att avgöra ett värde. 

– Det är det mest korrekta priset man kan få på ett objekt. Marknaden talar om hur mycket något är värt, vid ett visst tillfälle. Jag tror att auktionernas värderingsform kommer att flyttas till andra områden än design och konst i framtiden, säger hon och utvecklar begreppet värdering. 

– När vi pratar om fynd så syftar vi ofta på det ekonomiska värdet. Men jag tror att vi måste bredda begreppet till att omfatta andra mjukare värden som hur ett objekt har tillverkats, hur mycket jag kommer att använda det och vad det betyder för mig, resonerar hon. 

De ”enkla” statusprylarnas tid är över spår Stockholms Auktionsverks nya vd – tiden och bildningen som den kan ge oss är den nya statusmarkören. 

– Det är så lätt att tjäna pengar numera så alla kan nu leasa en snygg bil. Men bildning är lyx för den kräver tid. På Forbes nya 100-lista som brukar domineras av materiella saker fanns nu punkten Ett nytt språk med. Det är talande, och en fördel för vår bransch som hyser så mycket bildning. 

Dagen efter intervjun står Li Pamp med klubban i hand på Stockholms Auktionsverks auktion Lilla Kvaliteten – här ropas objekt av bland andra Hans J Wegner och Mats Theselius in liksom vackra 1700-talsmöbler med dyrbara materialdetaljer. Och ska Li Pamp gå med på att ge ett tips om fyndchanser just nu så är det precis här. 

– Riktiga antikviteter som tagit tid och omsorg att skapa, är framtidens köp. Det finns antika möbler, säg en fanérad, signerad byrå som säljs för 20 000 kr men egentligen borde kosta 200 000. Dessa kommer åter att bli dyrbara när vi väl lärt oss att bra saker med kvalitet har krävt tid och skicklighet att skapa. 

Och kanske är det precis det som nu ligger på Li Pamps bord – att lära svenska folket om vad som är ett egentligt värde. 

LI PAMPS TRE BÄSTA AUKTIONSTIPS
1. Matbordet i teak av Hans J Wegner som hyser hela min stora familj och gäster. 
2. Kinesiska, udda, mattallrikar, s.k. kompaniporslin från sent 1700-tal som vi äter alla måltider på.
3. Sengustavianska ljusstakar i tenn från tidigt 1800-tal. Det är viktigt med levande ljus.

Close