Close

”Nu får jag det bästa av två världar”

Att förvalta, förstärka och föryngra Lagerlings står i fokus för nya marknadschefen Louise Wallgren.

Louise Wallgren har 20 års erfarenhet av reklam- och pr-branschen. Efter att bland annat ha jobbat på byråer som Volt och AWB, rekryterades hon nyligen till rollen som marknadschef för Lagerlings.
– När Richard Lagerling frågade tyckte jag det lät intressant och spännande. Dels för att jag varit på byråsidan så länge men också för att jag jobbat med Lagerlings som kund i två år. Nu får jag det bästa av två världar: eft- er att ha jobbat med det kreativa och strategiska tänket för Lagerlings får jag nu möjlighet att vara med och förvalta och ta ut det. Sedan är Lagerlings ett spännande varumärke. Få mäklarfirmor jobbar med varumärkeskommunikation och förstår värdet av en tydlig identitet på samma sätt. Och att man valt att specialisera sig på en stadsdel, Östermalm, är strategiskt sett helt rätt.

Var det du som låg bakom Lagerlings omtalade reklamkampanj från förra året?
– Precis. Och den är ett bevis på hur man kan kommunicera när man har ett starkt varumärke och kan sin målgrupp. Genom humor och en gnutta självdistans spelade man på de fördomar många har om Östermalm – och lyckades på så sätt sticka ut och särskilja sig från konkurrenterna.

Bostadsmarknaden känns lite skakig just nu. Du är inte orolig för att kasta dig in i branschen?
– Inte alls. Det är just under oroliga perioder som kommunikation och information är extra viktigt. Man ska aldrig dra i handbromsen med kommunikationen så fort det blir skakigt, utan snarare köra business as usual. Min roll som marknadschef blir att se till att vi är tydliga och kommunicerar det mest relevanta.

Var det svårt att lämna reklamvärlden?

– Jag lämnar inte reklam och pr-världen helt. Idag jobbar jag två dagar i veckan som marknadschef på Lagerlings och resterande tid driver jag min egen kommunikationsbyrå.

Den digitala närvaron blir allt viktigare. Hur står Lagerlings rustade där?
– Mycket bra. Vi var första mäklarfirman på Östermalm som skaffade hemsida och måste självklart behålla den innovationstakten. Vi jobbar dagligen med att utveckla våra digitala kanaler. Den yngre målgruppen finns nästan bara i sociala medier idag och då blir det innehållet extra viktigt. I år startade vi exempelvis Östermalm.net, en livsstilssajt där vi inspirerar till det allra bästa på Östermalm inom nöje, näringsliv, shopping och kultur. Vilket känns extra kul eftersom min farmor, Ebba Wallgren König, skrev liknande artiklar i Östermalmsnytt under många år.

Lagerlings har gått bra de senaste åren. Vad anser du att man gjort rätt?
– Firman vill hela tiden utvecklas, det finns en tydlig framåtrörelse. Sen har man fokuserat på det man kan bäst, att förmedla hem på Östermalm, dessutom är kunskaps- och servicenivån väldigt hög. Den enorma erfarenhet som finns på Lagerlings är svårslagen. En annan bidragande orsak är att vi tagit ägarskap om Östermalm genom bland annat vårt magasin samt Östermalm.net.

Vad exakt är det man gör som marknadschef på Lagerlings?
– Mitt jobb handlar om att se till att varumärket Lagerlings håller ihop hela vägen – men även att förvalta, förstärka och föryngra Lagerlings utan att tappa våra kärnvärden. Och, förstås, att behålla den starka marknadsposition vi byggt upp samt gärna ta ännu er marknadsandelar. I hela processen och i varje kundmöte ska Lagerlings hålla en hög kvalitetsnivå och kunden ska känna sig trygg i att vi levererar vad vi lovar. Vi säljer mer än bara ett boende – vi säljer en livsstil, ett område, en dröm. Något som kommer märkas ännu mer framöver.

Louises Östermalmsfavoriter

Daphne’s
– En av få riktiga kvarterskrogar på Östermalm. Stämningen och atmosfären är som att komma till någons hemmafest.

ICA Esplanad
– För stämningen, den trevliga personalen och deras fantastiska delidisk.

Bar à Vins
– Som att ta en enkel till Paris. Litet och gemytligt och ägaren själv, Philippe Simon, serverar goda viner och stans bästa chèvre chaud. Ser även fram emot delikatessbutiken som öppnar snart.

Close