Close

Dyrbara druvor – en vinvärld i förändring

Den gamla vindivisen ABC – anything but Cabernet Sauvignon/Chardonnay – är hopplöst förlegad, vinfluencers tar över sociala medier, och vin som en investering är lika självklar som konst. Det rör på sig i vinvärlden.

Intresset för vin, i synnerhet i den övre prisklassen, har ökat stort senaste åren. Till exempel ökade försäljningen av  viner över 300 kronor med hela 40 procent under förra året, enligt statistik från Systembolaget. Men, numera är det inte bara den förmögne medelålders mannen som samlar årgångsviner i en vältempererad  källare. Nu syns unga kvinnor  ta plats, i en tidigare mansdominerad bransch, med gedigna kunskaper om vin som delas i egna streamingkanaler (t ex Vin-tv med vinfluencern Frida Lund) som i sociala medier och i bokform. Johan Magnusson som driver Magnusson Fine Wine på Grevgatan tror att pandemin kan vara del av förklaringen till det ökade intresset i nya grupper.

– Vi har sett att alltfler förstår betydelsen av en vinkällare under pandemin. När ingen kunde gå på restaurang blev det sätt att ändå kunna njuta av goda viner men i hemma-miljö. Om det tidigare ofta var mannen som hade en vinkällare, så ser vi att det nu är många par som delar vinintresset, säger Johan Magnusson som också tror att pandemin bidrog till en attitydförändring hos svenskarna.

– Vi märker att allt fler öppnar sina fina flaskor – något vi välkomnar. Kanske lärde pandemin oss att man inte ska vänta, utan njuta av sina viner istället för att samla på hög, tror Johan Magnusson som idag har lång kö till vinkällaren på Grevgatan.

Nu närmar vi oss den internationella marknaden.

Även på auktionssidan märker man ett ökat intresse för finare viner – även som rena investeringar. Och vin är ingen dum investering om man kan sina etiketter. Viner i klassen 200-399 kronor ökade exempelvis i värde med hela 39,5 procent under förra året.

Johan Blanche är värderingsansvarig för dryckesauktioner på Systembolaget och bekräftar att vi nu närmar oss internationella nivåer på dryckesauktioner i Sverige.

– Marknaden har till stor del flyttat hem. I samband med att vi inte kunde resa upptäckte många att det finns en marknad här hemma. Tidigare var värderingen av prestigeviner alltid billigare hemma än i till exempel London men nu närmar vi oss den internationella marknaden, säger Johan Blanche som också avslöjar att den typiska svenska dryckesentusiasten har smak för Champagne och en förkärlek för italienska viner.

– Den största kategorin hos oss är Champagne men annars är Italien som vinland stort i Sverige – i synnerhet Piemonte. Italien är inte alls lika stort i till exempel New York och London.

Men även om priserna och intresset för vin ökar så står vingårdarna inför stora utmaningar. Klimatkris och klimatförändringar, utdöende druvor och förfalskningar är bara några av aspekterna som påverkar vinets framtid. Ellen Franzén är sommelier på Gastrologik och en av Sveriges främsta sommelierer, och hon spår att förändringens vindar kommer att svepa över vinvärlden.

– Trenden med närproducerat har spridit sig även till vinvärlden och just nu surras det mycket om Balkan, men även om riktigt bra viner från Sverige och övriga Norden.

Bortsett från attityder och konsumentens önskan om att dricka hållbara viner så spelar klimatförändringarna en rent praktisk roll för skördarna.

– Klimatförändringar kommer absolut påverka att vinproduktionskartan förändras, i och med att vissa distrikt får svårare att producera större volymer så kommer konsumenterna leta på annat håll efter bra viner som inte kostar skjortan, säger Ellen Bergström.

Men, en sak tycks experterna ense om – det ökade intresset för bra viner kommer att hålla i sig. Och om Ellen Bergström får hoppas så kommer även trenden att dricka bättre viner i mindre mängd att etablera sig permanent i den svenska vinkulturen.

Close