Close

Framtidens mat på A House

Det må vara Stockholms fulaste byggnad – men kanske också en av de mest spännande. Kreativiteten och entreprenörsandan fullkomligt sjuder på co-working-palatset A House i Arkitekthögskolans gamla lokaler på Östermalmsgatan. Vi har träffat 3 pionjärer här som revolutionerar matsegmentet med sina idéer.

Yipin – tofu från Kina via Vallentuna till Östermalmsgatan

Familjen Lu – Johanna Lu (mamma), Chengen Lu (pappa) och Joceline Lu (dotter ) driver idag familjeföretaget Yipin tillsammans från kontoret på A House. Men deras historia börjar egentligen i familjens tidigare hemland Kina med mormors älskade tofurecept. Tofu var något de växte upp med, och när familjen Lu flyttade till Sverige 1998 tog de med sig recept och hantverk. Idag finns familjen Lus tofu och tempeh i de flesta livsmedelsbutiker – så hur gick det till när gammelmormors kinesiska recept blev vardagsmat på svenska matbord?

Hej Joceline, hur kom idén att ni skulle starta Yipin?
– Vår familj har gjort svensk tofu i mer än 20 år. Men vår historia börjar mycket tidigare än så, med gammelmormors tofurecept som kunde förena hela vår familj kring matbordet. När vi flyttade till Sverige 1998 tog vi med oss det genuina hantverket. Här saknade vi den tofu vi vuxit upp med, och det dröjde inte länge innan vi gjorde egen tofu hemma i köket under varumärket Yipin, allt med gammelmormors älskade tofurecept och en stor dos passion.
Vad betyder Yipin?
– Yipin betyder ”högsta kvalitet” på kinesiska och det är ledordet för företaget. Vi tillverkar tofu i vår lilla tofufabrik i Vallentuna från ax till limpa, där håller vi högsta kvalitet hela vägen från inköp till smaksättning.
Vad har varit den största utmaningen på vägen?
– Den största utmaningen har varit att hitta rätt kanal och metod att inspirera konsumenter att börja använda tofu i sin vardag.
Vilken har varit den största segern?
– Den största segern har varit att hittat duktiga och engagerade teammedlemmar som gör jobbet så mycket roligare!
Vad har A House betytt för ert företag?
– A House har betytt väldigt mycket för oss – framför allt möjligheten att kunna samlas på en inspirerande plats som pumpar energi och entusiasm.
Vilken är den mest sålda produkten idag?
– Vår naturella tofu är en all-time-klassiker! Min personliga favorit är alspånsrökt tofu som är enkelt att använda och otroligt smakrik.
Om man aldrig provat tofu förut – vilket recept ska man testa?
– Vi brukar rekommendera att panera eller steka naturell tofu alternativt pasta carbonara eller straganoff med alspånsrökt tofu. Enkelt och gott!
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi jobbar för att utveckla flera goda tofuprodukter och enkla recept för att inspirera fler att använda klimatsmart växtbaserad mat i vardagen.

Färsodlarna – växtbaserad färs för framtiden

Våren 2017 samlade Axfoundation matleverantörer, kockar, lantbrukare och forskare på Axfoundations utvecklingscentrum för framtidens hållbara mat. Målet var att få svar på frågan: Kan vi hitta ett alternativ till den köttprodukt som används allra mest i Sverige – köttfärsen? Svaret blev sötlupin, gråärt, åkerböna och rapspasta. Hösten 2020 lämnades hantverket och ansvaret över till Färsodlarna – det vill säga Oddgeir Hole, Agnes Ros och Emma Eskilsson. Och nu, med baljväxter, raps och en gnutta salt förnyar trion på A House våra svenska färsklassiker – en favoriträtt i taget.

Hej Oddgeir! Varför startade du Färsodlarna?
– Vi behöver snabbt förbättra matens klimatavtryck och då behöver vi äta mer lokalt odlat och naturligt tillverkad mat. Sådana alternativ fanns inte på marknaden när vi började så vi bestämde oss för att lansera just det.
Vad utmärker färsodlarnas färs i jämförelse med andra växtbaserade färs-tillverkare?
– Vår produkt är unik då den görs helt naturligt och enbart på svenska råvaror: Två bönor, en ärta, raps och en gnutta salt. Det gör att den får en jättefin smak och konsistens och kan kokas i princip hur länge som helst utan att tuggmotståndet försvinner.
Vilken är er mest sålda färsprodukt?
– Svenskodlad Färs är vår bästsäljare.
Vad har varit den största utmaningen?
– Produkten ser ut som den gör naturligt och har sin egen naturligt goda smak – vi försöker inte efterlikna köttfärs i det. Däremot ville vi göra det lätt for konsumenten att känna igen sig i tillagningen och därför få Svenskodlad Färs att bete sig likadant som nötfärs vid tillagning. Detta utan att tillsätta en enda ingrediens, bindningsmedel eller andra tillsatser. Det var väldigt svårt, men till slut fick vi till det.
Hur tror du att växtbaserat står sig mot animaliska produkter i butikerna om 10 år?
– 75 procent växtbaserat. Det är ganska logiskt om man tänker efter. Precis som att elbilar eller andra mer miljövänliga drivmedel kommer ersätta dieselbilar så kommer växtbaserad mat ersätta animaliska produkter. Det kommer massor av nya produkter från kreativa producenter framöver.
Om man aldrig provat växtbaserad färs tidigare, vilket recept ska man börja med?
– Börja med att prova spaghetti bolognese – det finns jättegoda recept på vår hemsida. Eller kör tacos; byt ut färsen bara. Hur enkelt som helst, och för varje paket du byter ut så spar du miljön ca 13,5kg CO2e.
Just sötlupin känns som en uppstickare, vilka kvaliteter har den?
– Sötlupin är en svensk kulturgröda. Den odlades för länge sedan i mycket högre grad då den har ett högt proteinvärde, men försvann. För att få tag i all sötlupin vi behöver så kontraktsodlar vi sötlupin hos våra odlarpartners i södra Sverige.
Vad har fördelarna med att sitta på A House varit för er?
– A House är helt topp för oss! Vi kunde flytta in direkt utan massa krångel och alla faciliteter finns här redan så man behöver inte upphandla något alls. I tillägg har vi tillgång till ett härligt provkök där vi utvecklar recept med mera. Det är en fantastisk energi i huset med alla progressiva startups och scaleups.
Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi har stora drömmar, men precis nu är vi tvungna att fokusera på nuet då vi är mitt i vår stora nationella lansering. Vi har fått ett enormt förtroende av handeln och kommer finnas över hela landet inom kort.

Gimber – ingefära med känsla för stil

Dimitri Oosterlyncks ingefärsdryck var egentligen en högst personlig angelägenhet till en början. Tanken var att byta ut drinkarna i sociala sammanhang mot nåt alkoholfritt – med stil och smak. Men Gimber blev snabbt en hit i ungängeskretsen och ryktet spred sig snart. Idag syns Gimber i design- och konceptbutiker över hela Europa.

Hej Dimitri! Hur och varför startade du Gimber?

– Jag är en person med stor aptit på livet – kalendern var alltid full av sociala aktiviteter som oftast också betydde några drinkar. Jag var till slut trött på alkohol och less på sockriga drycker. På den vägen började jag söka efter en drink som kunde tillfredsställa och överraska smaklökarna – utan att ge huvudvärk dagen efter. Eftersom jag inte kunde hitta en sådan drink uppfann jag en själv. Jag testade flera olika kombinationer och ingredienser, och så en dag i november 2017 hittade jag den perfekta mixen med ingefära. Gott och alkoholfritt – men med det där lilla extra.
Hur dricker du själv helst Gimber?
– Jag blandar den helst med kolsyrat vatten! Det går att göra så mycket med Gimber. Man kan göra massor med olika drinkar, och den är jättebra i matlagning. Möjligheterna är oändliga. Man hittar recept på vår hemsida men vi vill också uppmuntra alla att experimentera med Gimber – tagga @gimber_drink och använd taggen #GIMBERMOMENT.
Varifrån kommer namnet?
– Gimber anspelar på vår huvudingrediens ingefära – ginger. Jag pratar holländska, franska och engelska hemma så jag la ihop gember, gingembre och ginger i en mixer och resultatet blev Gimber!
Vad har varit den största framgången hittills?
– Vi fick en guldmedalj i Paris när Epicures 2019 delade ut pris för bästa nya dryck. Och så blev vi utsedda till Årets produkt av GenussGipfel 2021. Det är ett stort pris så Gimber lämnar uppenbarligen avtryck. Vi fick även ta emot Greate Taste Award i Storbritannien.
Vad har varit den största utmaningen hittills?
– Varje dag är en utmaning. Jobbet med att bygga ett varumärke blir aldrig klart. Men det är viktigt att omge sig med ett bra team för att nå framgångar.
På vilka marknader finns Gimber idag?
– Man hittar Gimber i små coola butiker i Sverige och övriga Europa. Mestadels I design- och konceptbutiker. Men om man inte känner för att gå ut kan man beställa Gimber online i vår webbshop.
Vad har ni fått för emottagande?
–Det var ju väldigt oväntat det här. Det som började som en personlig liten grej blev sen en drink som jag bjöd mina vänner på. Min fru, Sylvie, började bjuda på Gimber i sin konceptbutik och plötsligt var det en lokal succé. Kunderna åkte lång väg för att få tag i Gimber. I denna i övrigt digitala värld säger det rätt mycket om produkten! Kunderna började sen experimentera och hitta egna sätt att använda Gimber.
Vilka fördelar har ni haft av att sitta på A House?
– A House är en fantastisk plats att vara på – här finns en speciell vibe som man inte hittar på andra platser. De som sitter här fokuserar på mode, mat, musik och media vilket gör det till en väldigt inspirerande plats. Det är tack vare kontakterna jag fått här som jag har kunnat etablera Gimber i Sverige.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi kommer att göra Gimber tillgänglig på de bästa platserna i Sverige så att alla kan hitta en flaska att ta hem och börja experimentera. Och visst vore det fantastiskt om Gimber kunde finnas på alla kontinenter?

Close