Close

11 trender som formar 2022

Teatraliska fantasimiddagar, spökkök och instagramvänliga fiskkonserver.

Mera merch
Under pandemin ökade användningen av sociala medier med 7 procent, och nu ökar också förväntan på att restauranger ska leverera bilder passande för sociala medier. Till exempel maten på nederländska The Avocado Show – som även planerar att öppna i Sverige. Wow-igt var ordet.

Mat och aktivitet, tack
Efter att varit instängda i nästan två år vill vi nu ut och träffas, äta, dricka och GÖRA saker. Allt fler restauranger satsar på uppgraderade pub-spel som dart, biljard och shuffleboard, som på Tilt på Nybrogatan.  

Fantasifullt
TikTok erbjuder hemleverans av de mest virala TikTok-recepten via Postmates i USA och gränsen mellan fantasi och verklighet blir allt suddigare. Vi beställer mat från fiktiva restauranger och äter middagar i ”immersive theatres” – ett område som även Netflix har gett sig in i. De börjar med att göra serien La Casa de Papel till interaktiva events i London, Paris, New York, Miami och Ciudad de México. 

Do It Yourself
När personalen saknas så knuffar allt fler restauranger över serveringen på gästen. QR-koder vid bordet som länkar till menyn är ett exempel. Servering ”BYO” innebär att servisen ställer en bricka med beställningen på bordet som gästerna själva får fördela. 

Spökiga kök
Take out-mat ökade under pandemin, och nu satsar så kallade Spökkök – det vill säga leveranskök – stort. Till exempel Curb Foods i Sverige som tagit €20 miljoner i kapital under 2021.

I USA öppnade influencern Mr Beast drygt 300 restauranger över en natt och spred budskapet till 70 miljoner följare. Här hemma har vi till exempel spökköket Favo – och fler följer.

Plast – nej tack
Under corona-tiden ökade förpackningsmängden runt matinköp. Nu vänder vinden tillbaka och fokus ligger på att minska mängden plast igen. Brittiska matkedjan Morison’s fyller till exempel kundernas medhavda lådor i den manuella disken. Även svamp har börjat användas till förpackningsmaterial av till exempel IKEA.

Red Hot Sauces
Under pandemin letade vi oss tillbaka till husmanskost och ”comfort food”. Nu ska det hända något i munnen! I skafferiet med röda såser finns redan Sweet Chili och Gochujan. Nu utökas det med Chili Crunch och Hot Honey. 

Mera yuzu 
Den japanska citrusfrukten yuzu smaksätter alltifrån vinägretter, majonnäser till mineralvatten, nudlar och fisk. Det här är en frukt som kommer leta sig in i såväl mat- som doft- och skönhetsvärlden under året.

Reducetarianism
Veganer, vegetarianer och flexitarianer får lämna plats åt den klimatmedvetna reducetarianen. Reducetarianen äter såväl kött som fisk och ägg – men i måttliga mängder. Dessutom spelar ursprung, etik och klimatpåverkan stor roll i reducetarianens kostval.

Alkoholfritt
Den alkoholfria hyllan bara växer på Systembolaget och under 2022 får vi se alltfler spännande drycker: fermenterat, tonics, te-baserat, alkoholfria cocktails och nya smakkombinationer. Likaså ökar trycket på barer och restauranger att erbjuda en snygg alkoholfri meny samt spännande drinkar utan alkohol.

Konserver
Världsläget och pandemin får många att bunkra upp med konserver. Men det är faktiskt inte bara nöd som styr den här trenden. Fiskkonserverna – makrill, sardeller, sardiner – är inte bara designmedvetna utan även utsökta. Ett bra exempel är Schmaltz Delicatessen som serverar utsökta sardiner på burk.

Close