Close

Designåret 2021 – en trendspaning

Tillsammans med Tove Regnander driver Hans Hjelmqvist PR-byrån Grand Relations med spetskompetens inom design, arkitektur och lifestyle. Vi vände oss till Hans och Tove för en trendspaning från designvärlden.

Namn: Hans Hjelmqvist
Gör: Grundare och VD, Grand Relations

Namn: Tove Regnander
Gör: Grundare och Sr PR-Advisor, Grand Relations

Hur tror du att pandemin och det faktum att vi är hemma så mycket mer påverkar inredningstrender framöver?
– Hemmet har under detta år fått en mycket mer central roll när så många arbetat hemifrån och därigenom har gränsen mellan hemma och kontoret suddats ut. Det ställer nya krav på hemmet som inte funnits tidigare, människor behöver utrymme för en arbetsplats och helst en ergonomisk sådan. Vi ser också att intresset att ta hand om och utveckla sitt hem generellt har ökat markant. Det finns en ökad medvetenhet kring val av designprodukter och varumärken. Vi tror att som resultat av detta kommer kvalitetsdesign att värderas ännu högre i framtiden, då hållbar design går i linje med hur vi vill leva och verka.

Vilka trender ser vi just nu – och hur är de förankrade i samtiden?
– Hållbarhet i relation till stark formgivning står i fokus, vi ser äntligen att det är inne med långsiktighet och produkter som kan leva länge och ärvas i generationer. Ett starkt fokus på hållbarhet genomsyrar samhället och samtiden i stort, och vi är övertygade om att detta kommer ta sig ännu starkare uttryck framöver. Historien är viktig men förankras och tas in i framtiden på ett hållbart sätt.

Hur kommer sättet vi konsumerar design och inredning att förändras framåt?
– Vi är övertygade om att kvalitetsdesign kommer värderas ännu högre framöver, då hållbar design och långlivade tidlösa produkter går mer i linje med hur vi vill leva och omge oss med. Vi ser att många arkivklassiker kommer tillbaka och påminner oss om sin redan självklara position på konsumentmarknaden ytterligare. Vi tror att det handlar om en kombination av uppskattning för vacker design, men också att kunna omge sig med tidlösa designmöbler som kan skapa positiva associationer och en känsla av trygghet och nostalgi från förr.

Vilka nya aktörer på designmarknaden känns spännande just nu?
– Magniberg har gjort en väldigt intressant och spännande resa, de har funnits på marknaden i några år men arbetar på väldigt nytänkande och spännande sätt. Det är väldigt roligt att se att det kommer flera svenska varumärken som verkligen lyckas och som arbetar på nya icke-traditionella sätt. Atelier Saman Amel har flyttat till en ny studio på Östermalm inredd av Christian Halleröd, och de ska nu också producera egna designobjekt utöver sitt skräddarsydda svenska herrmode, något som blir spännande att följa.

Om du skulle välja 3 fokusområden att satsa på i hemmet just nu – vilka skulle de vara?
– Textilier som skapar en värme och ombonad känsla i ett hem, och som kan förändra upplevelsen av ett rum. Stämningsfull och energigivande belysning, det behövs i vårt skandinaviska klimat med så många mörka månader. Ett rum behöver ofta fler ljuskällor än vad man tror och det kan skapa en upplevelse utöver sin funktion. Det finns många lampor som är så formstarka så att de i sin tur sätter tonen för ett helt rum, nästan som en designmöbel i sig. Skapa miljöer i trä, genom att inreda med trä skapas en naturlig känsla och naturligt levande känsla i ett rum. Mindre vanliga men vackra detaljer kan vara att skapa elementskydd i vackra träslag som exempelvis valnöt, det ger både en värme och en väldigt exklusiv känsla i rummet. Även rumsavdelare i trä skapar en rogivande och vacker inramning i ett rum.

När det gäller färgskalor har ju vi i Skandinavien gjort oss kända för beige och vitt. Håller detta i sig eller vilka nya kulörer letar sig in i våra hem?
– Vi ser att fler vågar färgsätta sina hem med färg, om än i dämpade färgskalor. Ett exempel är Farrow & Balls nya kulörpalett för 2021, The Nordic Colour Palette, som är en kurerad färgpalett i samarbete med danska Tapet-Cafe. The Nordic Colour Palette omfamnar nyanser bortom den klassiska beigea och vita skalan, med inspiration hämtad från det skandinaviska landskapet, färgstarka husfasader, gröna sommarängar och norrsken över en klar höstkväll. Det skapar en annan värme och känsla i hemmet som vi alla eftersöker nu när vi spenderar mycket mer tid hemma. I vårt showroom och ateljé har vi målat med brittiska Farrow & Balls färger, dels i Wimborne White en varm vit färg i kombination med den mörkare bruna tonen Mahogany, vilket har skapat en helt ny internationell känsla. Farrow & Balls färger är också väldigt intressanta för att de ändrar sitt uttryck och ton utifrån vilket ljus som slår mot väggen. Det skapar en väldigt levande känsla i ett rum.

När det gäller material, och i synnerhet i förhållande till hållbarhet, vad händer där?
– De flesta designföretag arbetar idag utifrån tydliga miljö och hållbarhetsmål och det är inspirerande att se vad de kan göra när de utmanar gränserna för vad som är möjligt att skapa utifrån hållbarhetsaspekter. Vi ser varumärken som till exempel svenska Baux som skapat ett material som uteslutande innehåller material från naturen, till och med färgsättningen i materialet skapas av naturliga ingredienser. Vi ser också att möbelföretag arbetar med återvunnen plast i många produkter, som exempelvis Fritz Hansen som tillsammans med den världsledande japanska formgivaren Nendo tagit fram stolen N02 Recycle Chair i återvunnen hushållsplast, och norska Vestre som skapat en bänk av uppsamlad ägarlös havsplast.

Om man ska investera i designklassiker, vilken skulle du satsa på?
– Carl Hansen & Sons Wishbone Chair av Wegner är en elegant klassiker som uppdateras i nya spännande utföranden för den som vill ha något unikt men i kombination med det ikoniska formuttrycket.

Vilket är det bästa köpet ni på Grand Relations gjort till era egna hem?
Hans: När jag flyttade till Industriverket, kändes det som att textiler skulle bli oerhört viktigt för att skapa en hemkänsla i den coola fabriksbyggnaden. Därför tror jag att textilier från Astrid är det bästa köpet jag har gjort för att skapa mer värme i alla rum.
Tove: Jag bor i en traditionell sekelskifteslägenhet med högt i tak, ljusa trägolv och vita väggar så för mig är det viktigt att inreda med designobjekt som ger hemmet en personlighet. Några av mina senaste investeringar som jag uppskattar väldigt mycket är glasobjekt från den danska formgivaren Helle Mardahl.

Varifrån hämtar du främst din inspiration?
– Vi hämtar väldigt mycket inspiration från olika designmässor runt om i världen, som till exempel Milan Design Week. Skandinaviska mässor har också utvecklats mycket under åren, Stockholm Design Week och 3 Days of Design i Köpenhamn levererar också mycket inspiration.

Vad händer hos er under årets Stockholm Design Week?
– Vi kommer bland annat ha en lansering i vårt showroom med Louise Liljencrantz och KFK Snickeriers nya designvarumärke Veer Makers – som vi spår en stor internationell framgång. Vi kommer även arbeta med bland annat Gärsnäs där vi kommer att skapa en utställning och upplevelse i deras våning i Brandenburgska palatset i Gamla Stan. För ett företag som Gärsnäs ligger design och miljöfrågor högst upp på agendan, med utgångspunkt i sin produktion på Österlen ställer de höga miljökrav på material och processer, och skapar morgondagens klassiker. Vi kommer även att arbeta med projektet Inside Swedish Designs utställning Presence and Innovation på Auktionsverket här i Stockholm, ett koncept som för samman svensk möbelindustri för att profilera Sverige som ett ledande och betydelsefullt designland.

Vilka trender kan vi skönja från Stockholm Design Week?
– Hantverk, kvalitetsmaterial, mycket trä, hållbarhetstänk och lokal produktion, hög designgrad, svenska varumärken som internationella marknaden tittar på med intresserade ögon.

Vilket land/stad tycker du är spännande inredningsmässigt just nu?
– Sverige, det är så mycket som händer just nu och en mix mellan olika nationaliteter och nya talanger som går ut från designskolorna. Det är lättare att vara designer i Sverige idag, nästan allt ska designas, vi är ett så medvetet land med en stark designhistoria. Företagen arbetar nära designskolorna, vilket skapar starka synergier som leder till framgångsrika samarbeten.

Hur tror du att framtidens boende kommer att se ut?
– Jag tror att det kommer vara mycket fokus på miljöaspekter även när det gäller framtidens boende. Man kommer att rita hus på andra sätt, både mer high-tech och low-tech när det gäller val av anpassade material som är närproducerade. Vi tror också att kollektiva boenden kan komma tillbaka på olika sätt, bostadsområden kanske till och med kan vara mer självförsörjande, man kan bygga små communitys i ett större community. Tillgänglighet till olika tjänster och närhet till samhällsfunktioner kommer att vara fortsatt viktigt.

Hur ser ni på Östermalm som designdestination i jämförelse med andra stadsdelar i Sthlm?
– Östermalm har utvecklats mycket de senaste åren och tagit en ännu starkare position vad gäller inredning och design. Där finns förstås många starka varumärkens butiker, men även flera ledande inredare har sina studios på Östermalm, exempelvis Louise Liljencrantz, Daniel Östman, Madeleine Asplund Klingstedt och Claes Dalén. Karlavägen har idag ett mycket fint stråk av designbutiker och designagenturer, som exempelvis Planoform, Mateus, Bert Van Hoecke Interiors och Carl Hansen & Son. Butiken Asplund etablerade Östermalm som en stark designdestination, och det ser man verkligen en fortsatt stark utveckling kring. Sedan tidigare finns även Beckmans, en av de ledande designskolorna, på Östermalm, vilket ytterligare förstärker kopplingen mellan området och designvärlden.

3 FAVORITER PÅ ÖSTERMALM
– Acnes huvudkontor
– Carl Hansen & Son
– Boffi & De Padova

Close