Close

Magnifika miljöer

Joyn Studio.

Hur skapas en miljö dit gästen vill återvända igen och igen? Var finns wow-faktorn i en ny restaurang eller butik och hur ser framtidens shopping- och krogupplevelse ut? Svaren hittar vi hos arkitektbyrån Joyn Studio som ligger bakom några av samtidens mest spännande designdestinationer.

Jag vill ha tre stjärnor, och det är inte maten som är problemet så nu får ni hjälpa mig”, förklarade stjärnkocken Björn Frantzén i ett första möte med Joyn Studio för några år sedan. Arkitekterna Lisa Grape, Ida Wanler och Helena Eliason hade precis, efter studier på Konstfack och flera år på några av Stockholms främsta byråer, precis startat egen arkitektbyrå. Det som skulle komma att bli deras första uppdrag som Joyn Studio – det vill säga att inreda och designa stjärnrestaurangen Frantzén på Klara Norra Kyrkogata i Stockholm – var lika delar fantastiskt som läskigt medger grundaren Helena Eliason.
Idag har Björn Frantzén som bekant fått sina tre stjärnor och Joyn Studio har sedan dess designat såväl Astoria på Nybrogatan som den nya restaurangen Studio Frantzén högst upp i det anrika varuhuset Harrods i London.
Det där som skapar den svårfångade trivselfaktorn och får kunden i butik eller gästen på restaurang att trivas – det har blivit Joyn Studio specialitet. Idag har trion förutom Frantzéns restauranger även salladskedjan Holy Greens, Tiger of Swedens butik i London, Nordiska museets butik samt en rad andra restauranger, privata hem och kontor på sitt cv.

Helena Eliason är en av tre grundare av Joyn Studio.

Helena, hur såg arbetsprocessen ut efter att Björn Frantzén gett er uppdraget att designa Restaurang Frantzén?
– Det som var väldigt bra med det uppdraget, förutom att det var ett fantastiskt första uppdrag, var att Björn var tydlig med vad han ville ha och van med en kreativ process. Vi fick en tydlig brief: precis som menyn skulle inredningen vara nordisk och med japanska inslag. Vi hade också gott om tid, vilket gör att man kan välja med omsorg och hitta rätt material till rätt plats, men också tid att utvärdera olika idéer. Björn hade också entydlig idé om hur han ville att kundresan skulle se ut.
Hur ser kundresan ut på Restaurang Frantzén och hur har ni tänkt
kring den upplevelsen?

– Det finns en mystik i att man inte kan se in i byggnaden utifrån, men att man ändå har bokat det där okända långt i förväg. Det finns en förväntan inför att få se hur det ser ut på insidan. Det höjer känslan av nyfikenhet och lyx att det döljer sig en hemlig värld där inne. Väl inne så rör sig gästen mellan olika våningar under middagen. Det passar bra eftersom det serveras avsmakningsmeny, så middagen är ganska lång. Det finns något avväpnande på en sådan typ av restaurang att man får röra på sig under middagen. Jag tycker även om momentet att det serveras finger food och champagne i ett vardagsrum innan man tar trappan ner till ett mer traditionellt sittande i matsalen.

Astoria på Nybrogatan.

Finns det något rum eller detalj som du känner att ni lyckades extra bra med i restaurangen?
– Ja, vardagsrummet är fantastiskt och ger en atmosfär som påminner om ett hem. Det är både mysigt och lyxigt. Vi jobbade med exklusivt fint trä som glittrar i lampornas sken och ofta möts gästen av en tänd brasa. Jag tycker om det hemtrevliga och avväpnande, framför allt i en sådan här restaurang där många kan känna sig obekväma.
Vad har ni för utgångspunkt när ni arbetar med ett projekt – var börjar man?
– Min kollega Lisa brukar skämtsamt säga Vad är väl en bal på slottet – och hur skapar vi den? Framför allt är det viktigt att först veta vilken stämning det är man vill förmedla. På Holy Greens kan man till exempel tänka sig att kunden har varit och tränat och vill äta en hälsosam sallad. Då måste inredningen kännas fräsch och ärlig i sitt uttryck.
Ni har nyligen designat Björn Frantzéns nya restaurang i London. Hur var det att skapa ett nytt koncept i ett så anrikt varuhus som Harrods?
– Det som var speciellt med Studio Frantzén var att skapa något nytt i ett så gammalt hus, i en tidigare frisersalong till och med. Eftersom huset är så gammalt klarar det inte att bära vad som helst så när vi till exempel skulle göra en takterrass krävdes det godkännanden i väldigt många instanser. Bara det att ändra fasadvyn på Harrods är en oerhört stor och komplex sak. Vi fick slopa en del idéer sent i projektet för att det var svårt att få godkännanden, men vi är nöjda med resultatet. Det känns också kul att vi har mycket svensk konst i restaurangen som till exempel den stora intarsiaväggen av illustratören Emma Löfström, och svenska Front har gjort den vackra ljuskronan.

Takterrassen på Studio Frantzén i London.

Det är stort fokus på hållbarhet i mode- och designvärlden, på vilket sätt översätts det i ert arbete?
– Framför allt är det som är tidlöst också hållbart men vad som är tidlöst är ju svårt att säga i förväg. Jag tror att det man har valt med omsorg och som utformats med arkitekturen och rummet i åtanke såväl som vad det ska användas till, samt inte minst för vem, så har det större chans att bli omtyckt och något man vill bevara. Ett vanligt misstag är att tro att om man väljer vitt och naturmaterial blir det tidlöst men det kan lika lätt bli själlöst och något som inte håller i längden utan rivs ut och görs om. Sedan jobbar man på ett annat sätt med förnyelsebara naturmaterial numera med hänsyn till just hållbarhet.

Tiger of Swedens butik i London.

Hur tror du att framtidens butikskoncept kommer att se ut med
tanke på att våra köp alltmer görs digitalt?

– De fysiska butikerna blir färre och vi som kunder besöker mer sällan butiker. När vi då väl besöker en butik så vill vi därför bli golvade. Vi förväntar oss mer av en butik än tidigare. Butikerna behöver bli bredare och erbjuda mer – från fot till huvud. Mindre boutiquer kan kanske erbjuda ett kurerat urval efter eget tycke och smak som finns för försäljning i butiken. Vi vill också kunna äta bra när vi shoppar, så butiker och restauranger närmar sig varandra.
Vad blir viktigt för framtidens restauranger tror du?
– Service och trivsel blir viktigare tror jag. Har man varit på Frantzén någon gång så ser man på service på ett nytt sätt efteråt. Varje gäst får verkligen känna sig som en kung där. Det spelar ingen roll hur mycket resurser man lagt på en perfekt meny om gästen inte trivs och blir bra bemött. Men jag tror fler och fler ser konkurrenskraften i god service.
Vad jobbar ni med framöver på Joyn?
– Just nu jobbar vi med flera restauranger utomlands; New York, Miami, Dubai och Singapore. Men även ett kontorsprojekt i Stockholm för ett modemärke. Det är alltid roligt att ha olika projekt igång samtidigt, vi jobbar gärna brett.

Close