Close

Spring på Östermalm – och lev längre

Löpning förlänger livet. Även löpare som röker, är överviktiga eller dricker sporadiskt, tenderar att leva längre än ickelöpare. Det är New York Times som publicerar en rapport som pekar på att löpning skänker mer livstid än det konsumerar.

Professor Duck-chul Lee understryker dock:
– Detta är förstås inte oändligt. Att löpa gör inte folk odödliga. Löpningens positiva effekt stannar på runt tre år, oavsett hur mycket man springer.

Professor Duck-chul Lee

Djurgården runt är förmodligen Sveriges vackraste löprunda, men även den går att tröttna på. Att springa fram längs gatorna en tidig morgon och göra armhävningar i parken är omväxlande och skänker nytt perspektiv. Här är våra favoritrundor på Östermalm.

Humlegården

Humlegården
Perfekt för intervallträning i backe. Värm upp med lätt jogg runt Kungliga Biblioteket och bränn sedan av ett pass uppför Floras kulle mot Karlavägen. Fem sets av sprints i Östermalms bästa pulkabacke, förslagsvis på torr mark, och ett gäng burpees mellan varje. Med korta vilopauser kommer du upp i puls snabbt och gör att kroppen bränner kalorier långt efter träningen är avslutad. För att få ut slaggprodukter i musklerna och motverka mjölksyra, jogga ner bort förbi lekparken och tillbaka Följ upp med hämtmat från Proviant på Sturegatan. En låda grillad flankstek med spetskål eller skagenwrap smakar oändligt mycket bättre än alla proteinshakes.

Valhallavägen

Östermalm runt
En längre runda längs Östermalms ytterkanter är ett bra distanspass. Börja i nordost, i korsningen Valhallavägen Oxenstiernsgatan och ta sikte rakt framåt hela vägen till Roslagstull. En tvär vänstersväng och du är inne på Birger Jarlsgatan, din andra raksträcka. Väl nere på Raoul Wallenbergs torg har du knappa två tredjedelar avklarade. Efter flåsande längs med strandkajen är en vänstersväng upp på Oxenstiernsgatan och slutspurten förbi Radiohuset och Sveriges Television kvar. Sträckan mäter sju kilometer. En snabbdusch senare så är du välförtjänt av kalvtartar eller ångad torsk på Paraden på Valhallavägen.

Riksantikvarieämbetet

Spiltan
Ett par intervaller i trappan vid Historiska Museet på Narvavägen fungerar bra som uppvärmning. Spring sedan över den allt som oftast ödelagda och vackra parkeringsplatsen utanför Riksantikvarieämbetet och ut på Styrmansgatan. Sväng höger ner på Linnégatan och sen Narvavägen och uppför trappan igen. Ett par varv i högt tempo känns i benen. Om du inte är andfådd nog, slå läger med kettlebell, hopprep och underlagsmatta vid boulebanorna som vetter mot Styrmansgatan. Ett cirkelpass med kettlebell-svingar, dubbelhopp med rep, armhävningar och situps är snabbt avklarad helkroppsträning. För att riktigt försätta slöa boulespelare i ångest avslutar du med att stå i plankan ett par minuter. Ifall kroppen inte ger vika, promenera Storgatan bort och plocka med dig en Glow Salad och en smoothie från Doctor Salad på Sibyllegatan som belöning.

Close