Close

Framtidens klassiker – enligt Modernity

Modernity – Isaac Pineus och Andrew Duncanson (th).

Vilka blir våra nya klassiker på designscenen och vilka redan älskade ikoner följer med in i framtiden? Vi har pratat design med Andrew Duncanson, grundare av Modernity på Sibyllegatan.

Andrew, vad i din mening utmärker designscenen i Stockholm?
– Stockholms designscen är relativt liten och inte så internationell i jämförelse med till exempel London där vi också har butik. De enda som egentligen säljer internationella varor i ett bredare segment här hemma är Nordiska Galleriet.

Hur har den svenska designen formats genom historien?
– Om vi ser på Sverige i jämförelse med Danmark så har de två länderna haft helt olika attityder till design. Sveriges högtid var på 20- och 30-talet när vi ställde ut på stora internationella utställningar. Sverige deltog också i Världsutställningen i Paris 1925 som var en jättesuccé. Stockholmsutställningen skulle förstärka Sveriges rykte inom design och konsthantverk, men utställningen blev hårt kritiserad i pressen för att flera av föremålen och delar av inredningen var för påkostade. I Danmark pågick samtidigt snickarmästareutställningar mellan 1926 och 1966 där formgivare och fantastiska hantverkare fick fria händer och det fick kosta vad det kosta ville. I Danmark formades en innovativ designkultur där formgivare och hantverkare försökte bräcka varandra.

Mats Theselius Armchair.

Vilka namn har genom historien gjort avtryck?
– Vi har till exempel Arne Norell, Jan Ekselius och Carl Malmsten såklart. Källemo tog ett intressant grepp på 1990-talet genom att plocka upp nya formgivare och skapa ett slags designgalleri med begränsade upplagor. Även Koivisto Carlsson Rune är intressanta. Jag tyckte personligen att de var alltför inspirerade av Bauhaus till en början, men sedan gick de över till en mer asiatisk stil och då blev det fantastiskt.

Vi kommer att betala mer för hållbar kvalitet.

Vilka strömningar kan du utröna på designscenen just nu?
– Jag tror att hållbar design kommer att bli alltmer intressant. Jag märker att våra kunder söker objekt med kvalitet som kan gå i arv och bidra till en mer hållbar värld. De som har pengar vill investera i hållbara objekt så vi kommer att se mindre slit- och-släng. Vi kommer med andra ord vara beredda att betala mer för kvalitet.

Kan du även se ett skifte i hur och var vi konsumerar design?
– Ja, pandemin har påverkat marknaden mer än vi tror. Vår omsättning störtdök under de första månaderna av pandemin. Men plötsligt efter några månader förändrades det.  Folk började köpa design igen – men främst online. Tidigare ställde vi ut på sex internationella mässor per år och mässorna stod för 50 procent av vår omsättning. 2021 och 2022 var rekordår för oss och då ställde vi till en början inte ut på några mässor. Min gissning är att mässorna som tidigare var livsviktiga kommer att tappa i betydelse. Den unga generationen är nätbaserad så de handlar online.

Vilka designtrender kommer vi att lämna bakom oss i det nya året?
– Jag kan se att kunder vill ha mjukare former och material. I stället för rostfritt väljer man det mjukare mässing eller koppar. Stålrörsmöbler är svårsålda – vi vill inte längre ha kallt och hårt. Även när det gäller färger så drar det åt varmare och ljusare nyanser. Svart och stål är generellt svårsålt just nu.

Lilla H av Caroline Schlyter.

Vilka klassiker håller än och vilka är dina favoriter?
– Märta Måås-Fjetterströms mattor är fantastiska. När jag först kom till Sverige förälskade jag mig i hennes mattor och var så förundrad över att de inte var dyrare. Hon startade ett litet väveri i Båstad som sysselsatte enbart kvinnor på 1920-talet och väveriet finns där än. De begagnade mattorna är idag betydligt dyrare än de var men fortfarande billigare än nytillverkade.

Finns det någon typisk Östermalmsmöbel?
– Ja, allt av Josef Frank. Jag bor själv på Östermalm och sitter just nu i en Josef Frank-soffa. Jag måste medge att de är oerhört sköna och hållbara och dessutom tidlösa.

Vilka moderna möbler kommer att bli framtidens klassiker?
– Betongstolen av Jonas Bohlin, Mats Theselius aluminiumfåtölj i flätad björknäver – den är så svensk och fin. Caroline Schlyter är också intressant! Hon är skulptör i grunden och har gjort fantastiska möbler som till exempel den högryggade stolen Lilla H. Den är så grafisk och vacker. Jag har själv köpt möbler som Koivisto gjorde till ett hotell i Japan – de är otroligt vackra och välgjorda. Mathias Bengtsson, en dansk designer, gör också otroliga skapelser.

Vad händer på Modernity under året?
– Vi öppnar en permanent butik i London på Pimlico road, Belgravia, i år. Där kommer vi att jobba med olika utställningar för att aktivera galleriet. Vi har tidigare funnits i London men då i en tillfällig lokal så det här blir något nytt.

Close