Close

Gärsnäs – hållbar estetik på Skeppsholmen

Anna Klockby i det nya showroomet på Skeppsholmen.

De älskade stolarna syns på ambassader, slott och i ämbetsrum världen över. Men nu vill Gärsnäs nå våra privata hem med sin vinnande förening av hantverk, funktion och kvalitet. Vi har träffat en av tre ägare, Anna Klockby, i Gärsnäs showroom på Skeppsholmen.

Gärsnäs är en pittoresk liten ort på Österlen i Skåne. Men, Gärsnäs är också ett av Sveriges mest ansedda möbelsnickerier med en ny adress på Skeppsholmen. Det är här, med det nyöppnade House of Gärsnäs, som man siktar på att, utöver de offentliga rummen, även få möblera våra hem i framtiden.
I det så kallade Östra Kanslihuset, ritat av arkitekt Victor Ringheim på 1860-talet, har Gärsnäs hittat hem och är redo för en ny epok i företagets snart 135-åriga historia. Det nya showroomet som en gång var del av entrén till ett varv omsluts än idag av vackert snidade järngrindar och på taket tronar ett byggnadsur som minner om husets historia. Efter en varsam renovering ledd av inredaren Lotta Agaton välkomnar nu Gärsnäs designentusiaster och kunder till sitt nya hem på Skeppsholmen. Anna Klockby, en av tre delägare, är mer än nöjd med sin nya arbetsplats.
– Gärsnäs har suttit på flera fantastiska platser i Stockholm. Det som är speciellt nu är att det är ett helt hus. Här vill vi berätta historien om Gärsnäs och möta våra kunder, säger Anna som tillsammans med maken Dag Klockby och sin far, inredningsarkitekten och formgivaren Åke Axelsson, driver Gärsnäs sedan 20 år tillbaka.

Tidigare har möbelföretaget som hittills främst gjort möbler till offentliga rum bland annat huserat i Sven-Harrys Konstmuseum och i en tillika spektakulär lokal på Skeppsbron.
– Historien om kontoret på Sven-Harrys är lite rolig för det var mer eller mindre en slump att vi hamnade där. Vi hade precis flyttat hem från Österlen där vi bott för att vara nära fabriken och behövde ett kontor
– men vi behövde också en lägenhet att bo i, berättar Anna Klockby.
Konstprofilen Sven-Harry var god vän till familjen och råkade ha både lägenhet och kontor över i det så kallade Guldhuset intill Vasaparken. Där bodde och jobbade Dag och Anna med sina två barn fram till att Gärsnäs växte ur lokalerna och flyttade till Skeppsbron för att slutligen landa här på Skeppsholmen.
Men hur hänger det gamla varvshuset på Skeppsholmen ihop med den lilla orten på Österlen? Jo, familjeföretaget Gärsnäs grundades just på Österlen 1893 – för i år 130 år sedan. Företaget tillverkade då stilmöbler som producerades i fabriken i Gärsnäs där än idag all produktion sker på fabriken. Ett av företaget Gärsnäs främsta formgivarnamn var och är inredningsarkitekten Åke Axelsson – Annas far och närmast en kunglighet i designsammanhang. Gärsnäs repertoar rymmer därför numera hela Åke Axelssons produktion från 1960-talet och framåt.
– Pappa jobbade med Gärsnäs i många år så han var väl bekant med företaget när vi köpte det från Lammhults möbler för 20 år sedan, berättar Anna.

På den tiden jobbade Anna, som fått kärleken till form med sig från barnsben, mamma var reklamare och systern är konstnär, på Lammhults möbler. Där träffade hon Dag Klockby och de två blev ett par. Men Dag ställdes snart inför ett ultimatum. Anna hade nämligen även förälskat sig i en lokal i Gamla stan som hon renoverat och som nu var plats för hennes och Åke Axelssons lustprojekt Galleri Stolen – ett litet möbelsnickeri och kafé med Åkes formgivning i fokus.
– Jag hade ett intresse för försäljning och kände tidigt att jag ville bygga något runt pappas möbler. Men, jag insåg också med tiden att jag kanske borde ha tagit en kurs i ekonomi, säger hon med facit i hand.
Galleri Stolen var visserligen både roligt och omtalat, men Anna och Åke behövde få ordning på finanserna.
– Dag var då på väg till en större tjänst på ett annat företag. Men, jag frågade ändå om han kunde tänka sig att jobba med mitt ovissa lilla projekt där pappas namn var min främsta tillgång, berättar Anna och fortsätter:
– Det var visserligen en fråga, men underförstått var det nog så att om han sa nej så skulle vi inte bli ett par annat sätt heller, säger Anna halvt på skämt och halvt på allvar.
Just hur mycket allvar det var i detta ultimatum kan ingen veta för lyckligtvis sa Dag Klockby ja. Företaget växte sedan i omfång och ryktbarhet under Annas och Dags styre och för i år 20 år sedan förvärvade Anna och Dag företaget Gärsnäs som en förlängning av Galleri Stolen.

Nyligen klev Annas och Dags son Gustav och svärdotter Therese in i företaget och familjeföretaget blir allt tydligare. Men även om Anna är glad över rekryteringen så vet hon, vis av erfarenhet, att låta barnen välja om de vill vara del av Gärsnäs eller inte.
– Det är speciellt med ett familjeföretag och jag vill inte att barnen ska känna sig pressade att jobba med oss. Gustav har alltid vetat att det finns en plats för honom här. Nu har han jobbat många år inom finans och nyligen fått sitt första barn, så nu kände han att han ville kliva in, säger Anna.
Dottern Isabella har ärvt konstnärsådran foch har precis påbörjat sin utbildning på HDK-Valand i Göteborg. Huruvida det leder fram till Gärsnäs eller inte får framtiden utvisa.
Möbelfabriken är än idag belägen i Gärsnäs – något som Anna och Dag har fått försvara under åren. Många har undrat varför de inte flyttat produktionen utomlands men de båda har stått fast vid beslutet att tillverka i Sverige. En stark förankring i hållbarhetsfrågor och en stor omsorg om kvalitet och miljö ligger bakom beslutet och löper som en röd tråd genom Gärsnäs produktion. En tråd som har visat sig vara hållbar på flera sätt, för det är inte så många företag med produktion i Sverige som kan skryta med en 130-årig historia.
I hållbarhetens namn lanserade man nyligen också projektet Ronja tillsammans med ett skogsbruk på Österlen.
– Ronja handlar om medveten skogsavverkning, det vill säga att vi avverkar träd till vår produktion på ett sätt som bibehåller den biologiska mångfalden, berättar Anna.
Visionen är att Gärsnäs ska bli helt klimat- och miljöneutrala år 2030 och där är återbruk en viktig del. Gärsnäs har sedan tidigare ett system för att renovera möbler efter lång och trogen tjänst. Möbler för den offentliga miljön genomgår ofta hårda tester för att bli certifierade så det är stabila möbler rent funktionsmässigt, berättar Anna och tillägger att de ofta också har slitits hårt på restauranger, krogar, bibliotek och ämbetsverk. Återbruket är en del av Gärsnäs som ska utvecklas vidare. Till exempel var det så uppdraget med stolarna till EcoSoc-salen på FN:s högkvarter i New York uppstod. Salen inreddes av arkitekt Sven Markelius i början av 50-talet och inredningen var en gåva från Svenska staten till FN.
– Tanken var att vi skulle renovera befintliga stolar i salen som varit i bruk under drygt 70 år. Då Riksantikvarieämbetet och andra aktörer undersökt dem tog man beslutet att det inte var möjligt. Istället fick Gärsnäs uppdraget att göra en ny stol för rummet, säger Anna.
Den givna formgivaren för uppdraget var såklart Annas nu 91-årige far Åke Axelsson, som fortfarande är aktiv i sin studio i Vaxholm.
– Vi ska åka till New York på invigningen under hösten och jag hoppas att pappa kan följa med då, säger Anna.

Kvalitet, komfort och hållbarhet är stadiga ledord för Gärsnäs och även om Åke Axelsson än idag är företagets fjäder i hatten har man också jobbat med en rad andra kända designers. När Anna och Dag tog över Gärsnäs tog de till exempel medvetet in fler kvinnor i den då mansdominerande listan av formgivare. Något som gett en aningen mjukare framtoning tror Anna. Namn som Anna von Schewen, Nina Jobs och Emma Marga Blanche, för att bara nämna några, syns numera bland Gärsnäs samarbeten. Samarbetet med designstudion Färg & Blanche ledde också till ett större sortiment stoppade möbler som idag utgör en stor del av sortimentet.
Framåt hoppas Anna att Gärsnäs i större utsträckning kan hitta fram till privatkunder och fortsätta sitt initierade hållbarhetsarbete. Idag är Anna tacksam och glad över att få röra sig bland det hantverk som var en så stor del av hennes barndom. Men när hon var barn tyckte hon att det verkade så mycket mysigare hemma hos bästisen som hade en mer traditionell inredning.
– Vårt hem bestod mest av en massa prototyper – om än väldigt vackra sådana. Men hemma hos min bästis fanns en brun hörnsoffa i manchester i typisk 70-talsstil och jag tyckte att det var så mysig, minns hon.
Idag finns favoriterna framför allt i Gärsnäs egen produktion.
– Jag tycker mycket om stolen Wood. Den säljs som ett platt paket och är som ett plockepinn att sätta ihop. Det är också del i vårt hållbarhetsarbete att skippa skruvar och lim så långt det går, säger hon och fortsätter:
– En annan favorit är stolen Madonna av David Ericsson och fåtöljen Emma formgiven av Färg & Blanche.
På väg ut från House of Gärsnäs showroom passerar vi en trave med små färggranna trästolar; den lekfulla formen och färgerna för tankarna till Lego. Det är Åke Axelsson som ligger bakom de nya barnstolarna som blev en gåva till hans nyfödda barnbarnsbarn. Ännu en generation har därmed tidigt fått lära sig hur en stol som rymmer estetik, komfort och kvalitet ska kännas.

Close