Close

Mantle – hudvårdsrebeller med sikte på världen

Det sa klick när Josefin Landgård och Stina Lönnkvist möttes på ett seminarium på Alma. Idag siktar de på att bli störst i världen med hudvårdsmärket Mantle.

Josefin Landgård och Stina Lönnkvist utgör succéduon bakom Mantle.

– Är influencern död? 
Det var frågan Josefin Landgård ställde till Stina Lönnkvist på ett frukostseminarium på Alma – och där och då sa det klick!

– Stina såg så cool ut så jag tänkte att hon säkert var influencer. Då var det inne att säga att influencern var död, och jag var lite nyfiken på om det var sant.

Vad svarade du, Stina?
– Nej tvärtom, svarade jag och sedan började vi prata. En vecka senare åt vi lunch på Brillo och satt och pratade länge. Vår första lunch ihop blev tre timmar.

Lunchen ledde ganska snart till beslutet att starta ett nytt företag ihop, och vi ses nu på Alma på Nybrogatan där det gemensamma företaget Mantle idag har sitt kontor.

Under lunchen stod det klart att Stina och Josefin skulle kunna bygga något bra ihop  – de klickade direkt och var också väldigt lika som personer intygar de båda. Ganska snabbt kom de in på det då inom hudvård relativt nya begreppet CBD.

– Både jag och Josefin hade varit i USA och sett hur stor trenden var där, samtidigt hade vi båda svårt att hitta CBD med bra kvalitet i Sverige, säger Josefin Landgård som har en lång och framgångsrik entreprenörskarriär bakom sig – bland annat som en av grundarna av Kry.

Josefin och Stina hade båda tidigare bortprioriterat hälsa och välbefinnande till förmån för arbete, och de var ständigt på jakt efter enkla men kraftfulla health hacks. I CBD-oljan hade de funnit vad de sökte och nu började jakten på en CBD som skulle bli huvudingrediens i det nya skönhetsmärket Mantle. 

Med investerare som Emilia De Poret, Cristina Stenbeck, Sophia Bendz och Nordens första cannabisfond Enexis är resten så att säga hudvårdshistoria, och idag syns Mantle frekvent i såväl svenska som internationella medier. Mantle utvinner idag sin CBD från en cannabisodling i Schweiz där de försäkrat sig om att de får den bästa kvaliteten.

– Vi letade länge innan vi hittade den allra bästa, eftersom alla säger sig ha det. Det är mycket som ska bli rätt. I den odlingen vi använder har jorden varit fri från bekämpningsmedel i 20 år och bladen kallpressas så att CBD-oljan behåller alla sina aktiva ingredienser, förklarar Josefin.

Det är sällan de stöter på konflikter i sitt samarbete – kanske för att de dels är samspelta, dels för att de delat upp rollerna med tydliga avgränsningar.

– Jag är mer generalist så jag är vd, och Stina är bra på marknadsföring och PR så hon sköter den delen. Sedan skiljer det 10 år mellan oss vilket jag tror ger en bra dynamik. Vi tillhör olika generationer och det för med sig lite olika infallsvinklar, säger Josefin.

Idag syns Mantle bland annat i en stor kampanj i t-banan med en rad kända ansikten som ambassadörer. Och i sociala medier vittnar var och varannan influencer om Mantles goda resultat.

Det går väldigt bra för er nu så hur ser framtidsplanerna ut?
– Vårt mål är att bli världsledande inom premiumsegmentet av CBD-produkter i framtiden, säger Josefin utan att blinka och Stina nickar och ler instämmande.

5 snabba 

Vem gör kaffet? Stina: Alma. Josefin: Alma.
Vem ger sig först? Stina: Ingen. Josefin: Ingen.
Vem bestämmer egentligen? Stina: Josefin. Josefin: Jag, med ålderns rätt.
Vem väljer aw-ställe? Stina: Josefins hund Sigge. Josefin: Ja, han älskar Riche.
Vem är på kontoret först på morgonen. Stina: Jag. Josefin: Stina. 

Close