Close

Framtidens klassiker – enligt Svenskt Tenn

Thommy Bindefeld, kreativ chef på Svenskt Tenn.

Formhistorien rymmer såväl hett eftertraktade one hit wonders som tidlösa
favoriter som hittar sin permanenta plats i designkanon. Frågan vi ställer oss är vilka verk på samtidens myllrande designscen som blir framtidens klassiker, och vilka nutida ikoner följer med in i den nya tiden?
Vi frågade Svenkt Tenns kreativa chef Thommy Bindefeld.

Vad i din mening utmärker den svenska designscenen just nu?
– Eftersom vår påverkan på miljön har blivit mer och mer påtaglig för oss alla så ser jag ett stort ökat intresse för hållbar design. Både yngre och etablerade kundgrupper efterfrågar produkter som håller över tid både kvalitetsmässigt och formmässigt. Att spara för att kunna investera i till exempel en möbel som kan hålla i generationer hellre än att köpa slit-och-släng känns allt viktigare.
Vilka svenska formgivare tycker du att man ha ögonen på just nu och varför?
Varje år delar Svenskt Tenn ut ett designstipendium till en avgångsstudent på Beckmans Designhögskola. Förra årets stipendiat, Simon Mattisson, är en av de som jag kommer hålla ögonen på. Hans examensprojekt var oerhört estetiskt vackert och hade också en hållbarhetstanke. En annan nykomling, Mimmi Blomqvist, nyutexaminerad från Konstfack, har vi just inlett ett samarbete med. Mimmi är i mina ögon en person att hålla koll på i framtiden.

Mimmi Blomqvists lampa för Svenskt Tenn.


Vilka samtida designobjekt kommer att bli framtidens klassiker tror du?
– Den som ändå det visste … För att ett objekt ska bli en klassiker krävs många komponenter. Den ska både innehålla nytänkande och historiska referenser som betraktaren känner igen, vilket gör att den känns självklar. Dessutom tror jag att producenten måste låta produkten få ”tid”, en klassiker blir inte en klassiker av sig själv, det krävs tid. Jag tror och hoppas att många av de samtida objekt som Svenskt Tenn tagit fram kommer att bli klassiker i framtiden.
Om du själv skulle investera i bara ett designobjekt idag, vilket skulle det bli?
– Jag är väldigt förtjust i vackra vitrinskåp. Vi samlar på olika små saker, sådant vi köpt på resor, sådant vi ärvt och sådant vi fått. Istället för att sprida ut dessa samlingar på olika ställen i vårt hem så samlar vi dem i vitrinskåp. Skåpen blir en plats där både vi och våra gäster kan stå och begrunda, minnas och fascineras. Josef Franks stora vitrin 2077 är ett mästerverk både i sin form och i sitt hantverk, det skulle vara fint att ha hemma.

Josef Franks stora vitrin 2077 är ett mästerverk både i sin form och i sitt hantverk.


Kan du se någon trend i vad era kunder efterfrågar just nu?
– Färg! Josef Franks färgstarka mönster är väldigt uppskattade och jag tror att färg är ett tecken i tiden. De flesta av de mönster som vi har i produktion idag skapade han mitt under andra världskriget. De ger en glädje och en fantasi som vi behöver i tider som känns dystra och mörka.

Josef Franks vitrinskåp 2077.

Vad får vi inte missa på Svenskt Tenn i vår?
– Som alltid händer det massor av saker, både nya spännande samarbeten och nylanseringar av historisk formgivning. Vi startar året med lanseringen av Mimmi Blomqvists oerhört vackra och formsäkra objekt som säkert kommer bli framtida klassiker … I samband med Stockholm Design Week i februari visar vi ett spännande samarbete där ny formgivning möter klassisk Josef Frank-design.
Vad kommer att utmärka designåret 2023 i världen?
– Vi har precis klivit in i ett år som förmodligen kommer vara ganska nedstämt och oroligt. Vi kommer behöva ifrågasätta väldigt mycket av vad vi gör, hur vi gör, hur vi lever och hur vi handlar. Jag tror därför att vi kommer se väldigt mycket nytänkande vad gäller material och hållbarhet. Hur kan vi nyttja jordens resurser mindre och ändå fortsätta att tillfredsställa våra behov av nyheter. Vi kommer köpa mer på andrahandsmarknaden och då med fokus på kvalitet och klassisk formgivning.

Intervjun är tidigare publicerad i Lagerlings Magasin nr 72.

Close