Close

”Vill vara ett varuhus i eyewear”

Klassiska Stureoptikern firar 40-årsjubileum och släpper egna bågar ihop med det franska modehuset Celine.

I år fyller Östermalmsikonen Stureoptikern 40 år. Senaste åren har de nått en ny internationell status, tack vare radarparet Jessica Löwencrantz Rappe och Sofia Johansson Opazo.

– Vi tog över en optiker driven av äldre herrar och har haft som mål att göra om stället till ett ”fashionhouse i eyewear”, säger Jessica Löwencrantz Rappe.

2018 övertog de verksamheten på Grev Turegatan.

– Det är inte så svårt att sticka ut i vår bransch. Vi blev båda headhuntade hit och då tyckte jag att optik var det tråkigaste som fanns, säger Sofia Johansson Opazo och skrattar.

– Till en början infriades alla våra fördomar. Men sen bestämde vi oss för att skapa något nytt. Nu har vi en egen kundkrets som vi känner väl och vet vad de vill ha.

Tillsammans driver de också podcasten med det passande namnet ”15 minutes of frames”, där man kan följa med i duons fartfyllda vardag och på samarbeten runtom i världen.

– Att jobba på Stureoptikern är som en härlig liten reality. Det är den ena kändisen efter den andra som trillar in här, säger Jessica.

Förutom att sälja som smör i butik, gör de så kallad ”ABC” för Dior, Fendi och Loewe. Det innebär att man tittar på olika prototyper av modeller och röstar ja eller nej.

I maj släpper ni en egen båge med Celine. Hur fick ni uppdraget?

– Efter vårt tajta samarbete med andra modehus fick vi frågan och tackade ja. Först var tanken att göra solglasögon men sen landade vi i att vi hellre ville göra en optisk båge. Det är en fantastisk möjlighet och mycket prestige – och den kommer bara finnas i 100 exemplar, säger Sofia.

Hur ser bågen ut?

– Det vi kan avslöja nu är att det är en båge som vi har döpt till ”Belissima” i en rökigt syrénlila färg, åt det grå och beige hållet. En klassisk men sexig och stilmedveten modell som passar alla, men extra bra på dig med grönblåa ögon och mörkare hår, säger Jessica.

Till sist, vad är vårens trender inom eyewear?

– Vi brukar inte prata trender, eftersom alla modehus som Dior och Prada har sitt alldeles eget DNA. Våra kunder är också väldigt typiska Östermalm och trogna sina märken, säger Sofia.

Stureoptikern ligger på Grev Turegatan 9.

Text: Johanna Jansson

Close