Close

”Östermalm är mitt vardagsrum”

Med SpoilConcept har hon blivit Östermalms egen PR-drottning. Möt Maria Pyret Millqvist Englundh.

Det är egentligen ingen slump att hon idag är Östermalms okrönta PR-drottning. I själva verket har hon burit kronan ända sedan barnsben. Maria Millqvist – eller Pyret som hon enligt Östermalms inofficiella namngivningsregler kallas – har skapat möten, events och sociala nätverk av bara farten hela sitt liv.

– Jag var alltid den som ordnade fester vid högtider och förde samman kontakter. Givetvis tillsammans med andra, men jag tyckte om att hålla i dirigentpinnen, säger hon när vi ses på SpoilConcepts nya kontor på Sturegatan.

De stora spröjsade fönstren vätter mot Humlegården och jag påpekar att det ger ett romantiskt New York-skimmer över lokalen. Hon ler nöjt och instämmer – om detta är hon givetvis medveten.

New York var faktiskt, då på 90-talet när Maria började sin karriärbana, en viktig pusselbit i det som senare skulle bli SpoilConcept. Då, när internet var i sin linda och PR ännu ett suddigt begrepp, förstod Maria Millqvist Englundh bättre än de flesta vad PR skulle komma att betyda i framtiden. Hon blev frustrerad över den snäva och torra definitionen som ofta framhölls i Sverige och ville vidga begreppet till något kreativt och spännande.

– Efter reklamutbildningen och några år på byrå kom jag via Michael Storåkers i kontakt med en kvinna som skulle öppna en konceptbutik med svensk design på Madison Avenue i New York. Det var ett nytt grepp då att blanda varumärken på det sättet och Colette och Corso Como var i ropet, minns hon.

Kanske var jobbet en flykt, men det var också en räddning.

Maria engagerades i projektet och delade sin tid mellan New York och Stockholm. Där någonstans hittade hon också sin expertis i att föra samman kultur och media med näringsliv. Någon som då var självklart i New York, men högst otänkbart i Stockholm. Resten är, som man säger, modern PR-historia. Idag är SpoilConcept en etablerad byrå med kunder som NK, Nordiska museet, Auktionsverket och Villa Dagmar – bland andra.

Hennes egen bakgrund på Östermalm tror hon har varit en viktig aspekt i att bygga upp den byrå hon drömt om. Men ibland har den också satt käppar i hjulet.

– Östermalm är mitt vardagsrum. Jag förstår människorna här och vet vad de vill ha – jag kan språket. Men samtidigt har vi fått övertyga om att vi är en byrå som står lika stadigt i betongen som på parketten, konstaterar hon.

För med samma engagemang Maria tar sig an ett lyxhotell tar hon sig också an varumärkesbyggandet av en ny fjälldestination. Kontrasterna är det som lockar henne – oavsett om det gäller konsten, livet eller kunderna.

– Det får inte bli slätstruket, då blir det tråkigt. Det får gärna vara för mycket – vilket kanske också speglar min personlighet, skrattar hon och fortsätter.

– Min styrka är att jag ser vad kunderna behöver, snarare än vad de vill ha. Och på så sätt kan jag snabbt måla upp en bild av vilka möjligheter vi har, vilket jag tror inspirerar och entusiasmerar kunderna. 

Hon är varm och inkännande och oerhört välformulerad i sina svar. Kanske, tänker jag, är det en del av Maria Pyret Millqvists framgång  – förmågan att röra sig i de fina salongerna men utan minsta antydan till brat-attityd.

– Ja, men det hade säkert kunnat bli annorlunda! Jag var oerhört omhuldad och naiv som barn och växte upp i något av en drömfamilj på Lidingö, och så gick jag i skolan på Östermalm, berättar hon. 

Familjen bestod mer eller mindre av 4 generationer med en far som var född på 20-talet, en mamma som var född på 40-talet och så en sladdis till lillebror som är 10 år yngre än Maria. Men det fanns mörka moln som lurade över familjeidyllen.

När mamma Agneta gick bort och Maria var 20 år ställdes hon inför ett livsval. Skulle hon bli ett offer eller skulle hon bli en soldat?

– Mamma blev sjuk i cancer när jag var 11 år så jag levde nära en allvarlig sjukdom i 10 år. Även om mamma hittade förhållningssätt till sjukdomen som gjorde att vi inte påverkades så mycket av den, säger hon.

Men när mamma Agneta gick bort och Maria var 20 år ställdes hon inför ett livsval. Skulle hon bli ett offer eller skulle hon bli en soldat?

– Jag valde det senare och i det blev jobbet en viktig del för att få komma bort från verkligheten. Kanske var jobbet en flykt, men det var också en räddning, konstaterar hon. 

En effekt av att Maria i tidig ålder dels miste sin mamma och dels fick ta hand om en åldrande far, var att hon, när vännerna började skaffa barn, inte hade någon längtan efter att ta hand om någon. Istället bodde hon i Paris, New York, utforskade den kommersiella världen och byggde sitt PR-imperium. Tillsammans med sin man Johan Englundh Millqvist hade hon mer eller mindre lindat Stockholms PR-värld runt sitt lillfinger. Men då, 10 år senare än många av vännerna, kom längtan efter barn.

– Att vi väntade så länge ledde till att det blev en resa i sig att kunna få barn. Men idag är jag också glad att jag väntade eftersom jag kunnat erbjuda dem en trygghet som jag inte hade kunnat tidigare, säger hon.

Idag är döttrarna 4 år och även om Maria fått sakta ned på den höga farten en aning, så fortsätter jobbet att vara hennes stora passion.

– Jag lever min dröm idag. Men jag är inte mätt – det är livsfarligt. Man får inte glömma att man aldrig är bättre än sin senaste leverans.

Pyrets 3 PR-tips
1. Överkommunicera inte – vänta tills du har något viktigt att säga istället.
2. Bottna i ditt eget budskap – var ärlig och rak med vad ni står för och hoppa inte på första bästa trend..
3. Se företagets eget värde – ta inte alltid rygg på någon medial profil utanför för att sprida budskapet, ibland finns bättre kompetens internt.

Close